Опитування "під референдум": ознаки фальсифікації

25 вересня 2022

Нещодавно «Крымский Республиканский институт политических и социологических исследований» («РИПСИ») опублікував результати соціологічного дослідження жителів Херсонської та Запорізької областей — «Главная тема опроса — отношение к будущему референдуму о вхождении региона в состав Российской Федерации». Журналіст Інтернет-видання «Центр журналістських розслідувань»[1] Євгеній Лешан встановив, що ТОВ «Республіканський інститут політичних і соціологічних досліджень» було зареєстровано в Сімферополі у 2010 році, і воно практично не «світилося» в медіапросторі.

При цьому на сайті «РИПСИ» повідомляється, що він «работает на рынке социологических и маркетинговых исследований Республики Крым и других регионов России и Украины с 2001 года. За это время по заказу коммерческих предприятий и политических партий проведено более 500 исследований общественного мнения и разработано около 100 экономических обоснований коммерческих проектов» (виходить, що якщо дійсно ця установа працює з 2001 року, то кожні 13 днів (включаючи вихідні та святкові) вона проводила по одному дослідженню чи розробці економічного обґрунтування).

Євгеній Лешан знайшов згадку про «РИПСИ» за доокупаційний період лише один раз — це новина за 29 серпня 2012 року на сайті krasnoperekopsk.net[2]. Там із посиланням на «Крымскую газету» йшлося про проведене ним електоральне дослідження в одному в виборчих округів.

Засновник РИПСИ — Дмитро Мосійчук, до 2010 року він не був помічений у діяльності, близькій до соціологічних досліджень: з 2006 року по 2009 рік працював провідним менеджером зі збуту у ТОВ «Луксор», адміністратором ТОВ «Кримгросервіс», директором регіонального департаменту №7 ТОВ «Ако Експерт», аж раптом у 2010 році засновує соціологічну дослідницьку установу.

Як зазначається на сайті «РИПСИ», він був «единственной компанией, получившей аккредитацию на проведение exit-poll на состоявшемся 16 марта 2014 г. Референдуме в Крыму и городе Севастополь. А до Референдума мы по поручению Генерального подрядчика исследовали отношение крымчан к вопросам Референдума о присоединении Республики Крым к Российской Федерации». Хто такий цей таємничий «Генеральный подрядчик», на сайті «РИПСИ» не пояснюється.

При цьому, як пише Євгеній Лешан, «ООО РИПСИ, судячи із записів у російських реєстрах, в останні роки перебувало на межі ліквідації. У 2020 році воно було визнано таким, що не діє[3]. Останній раз російський офіційний «Вестник государственной регистрации» повідомив про ліквідацію ООО «Республиканский институт политических и социологических исследований» 9 лютого 2022 року, тобто, за два тижні до початку повномасштабного вторгнення рф в Україну. І тут на поміч банкрутам прийшла війна».

Отже, за даними дослідження, що проводилося «РИПСИ» 1–2 вересня 2022 року, «86% респондентов Запорожской области, готовых принять участие в референдуме, поддерживают вхождение региона в Российскую Федерацию. В Херсонской области «за» вхождение региона в состав России готовы проголосовать 76% респондентов, желающих принять участие в референдуме».

У той же час фахівці Київського міжнародного інституту соціології на основі власного аналізу стверджують, що будь який коректно проведений референдум у південних та східних областях України «показав би, що абсолютна більшість жителів кожної області висловилася б проти відокремлення області від України і приєднання до росії»[4].

Що ж не так з «Крымским Республиканским институтом политических и социологических исследований» і результатами його досліджень. Перш за все кидається в очі крайній непрофесіоналізм у вживанні соціологічної термінології. Наприклад, коли йдеться про метод опитування, чомусь зазначається що воно було проведене «методом телефонного обзвона». Соціологам і полстерам відомий лише метод телефонного опитування (російською — «метод телефонного опроса»), а «обзвонювання» — це метод маркетингової комунікації, яка здійснюється з метою рекламування, презентації та продажу товара потенційним клієнтам. Не потрібно бути фахівцем у галузі соціології, щоб зрозуміти різницю.

Ще один «перл»: «Количество респондентов, желающих, чтобы Запорожская и Херсонская области остались в составе Украины — остается в рамках статистической погрешности. В частности, в Запорожской области — порядка 1–2%». Взагалі, коли соціолог пише звіт чи прес-реліз за результатами дослідження, то він здатен навести точне число, скільки відсотків респондентів дотримуються тієї чи іншої позиції. А не пише приблизно («порядку 1–2%» чи «порядку 5–6%»). Найімовірніше, аналітики «РИПСИ», отримавши вказівку від «Генерального підрядчика»: «Ну, напишите, что за Украину там порядка 1–2%», скопіювали її до прес-релізу, не наважившись змінити жодної літери.

Очевидно, що дані, наведені у прес-релізі «РИПСИ», і є передбачуваними результатами «референдуму», який проводить окупаційна влада у кількох областях України. Адже і результати цього «опитування» і результати «референдуму», судячи з усього, пишуться в одному кабінеті.


[1] https://investigator.org.ua/ua/investigations/245754/

[2] http://www.krasnoperekopsk.net/2012/08/krymskaya-gazeta-predlagaet-chitatelyam-rezultaty-sociologicheskogo-oprosa/

[3] https://www.kartoteka.ru/card/b910de82f0bd20f60471718d808ffed0/#path_Main_Important

[4] https://www.kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=1138&page=1

Михайло Міщенко

Заступник директора соціологічної служби


Народився в 1962 р. в Києві.

Освіта: Київський державний університет ім. Т. Шевченка, філософський факультет (1984). Кандидат соціологічних наук.

У 1984–1990 р. — співробітник Відділення соціології Інституту філософії Академії наук України;

1990–1998 — співробітник Інституту соціології Національної академії наук України;

1998–2003 — співробітник Українського інституту соціальних досліджень;

2003 — співробітник Київського міжнародного інституту соціології;

з жовтня 2003 р. — заступник директора соціологічної служби Центру Разумкова.

(044) 201-11-94

mishchenko@razumkov.org.ua