Європа підготувалася до ембарго на російські нафтопродукти. Однак Кремль може реекспортувати пальне через треті країни

02 лютого 2023

Ембарго на російський бензин та дизель не стане причиною паливної кризи в ЄС чи України. Однак зараз на європейському ринку багато російського пального котре продається під сертифікатами третіх країн.

5 лютого набуває чинності ембарго Європейського союзу на російські нафтопродукти. Разом з цим країни Великої сімки узгоджують цінову стелю на російські бензин та дизель. Прайскеп на російське дизельне пальне, котре продаватиметься в треті країни може бути встановлено на рівні 100–110 доларів за барель, а для дешевших продуктів таких як мазут на рівні 45 доларів за барель.

Європа тривалий час була одним з ключових ринків для російської нафтопереробної галузі, тому втрата цього ринку не лише вдарить по нафтогазовим доходам Кремля, але й завдасть удару по нафтопереробній галузі цієї країни. Через ембарго на пальне росіяни зменшуватимуть нафтопереробку та будуть вимушені експортувати більше сирої нафти. Щоб пом’якшити удар від санкцій Росія може спробувати перенаправити експорт нафтопродуктів до таких країн як Туреччина чи Китай, або ж зберегти певну долю поставок до ЄС використовуючи схеми реекспорту. Разом з цим такі країни як Індія, котра має потужну нафтопереробну галузь та купує російську нафту з великими знижками може спробувати зайняти ринкову нішу та запропонувати в ЄС своє пальне по відносно хорошій ціні.

Очікуючи ембарго європейські та українські трейдери зробили значні запаси пального. Тому заборона імпорту російського дизпалива до ЄС не стане катастрофою для європейського паливного ринку. Однак деякі локальні дефіцити можливі, що призведе до перебудови логістики на європейському паливному ринку.

Україна після початку війни повністю переформатувала свій паливний ринок і зараз майже все пальне імпортує з ЄС. Разом з цим за схемами реекспорту з третіх до нас потрапляє велика кількість російського пального. Закриття європейського ринку для російського дизельного пального та перебудова логістики в лютому може співпасти з закупівлями пального аграріями для посівної. В свою чергу це можепризвести до зростання цін на пальне в Україні як в оптовому, так і в роздрібному сегменті.


Передумов до паливної кризи в ЄС та в Україні немає

Експерт “Центру Розумкова” Максим Білявський каже що наразі інвестори в Європейському Союзі не очікують кризи чи погіршень економічних показників в Європі через ембарго на російські нафтопродукти. А настрої великих промислових підприємств інвесторів, банків та фондів свідчать про те, що ЄС виходить з промислової стагнації, котра була викликана енергетичною кризою.

“Загалом на ринку європейського союзу ресурсу достатньо аби покрити потреби країн ЄС та України. ЄС підготувався, навіть поточне взаємовідношення курсу євро до курсу долара вказує на те, що європейська валюта зміцнюється. Тримачі ф’ючерсних контрактів на ринку європейського союзу не вірять в кризу”, — говорить експерт.

На його думку, після перші кілька днів після введення ембарго на роздрібному ринку ЄС ціни можуть коливатися через спекуляції гравців ринку.

“Я не виключаю, що одразу після введення ембарго росіяни можуть вдатися до інформаційно-психологічних спецоперацій для того, щоб спровокувати волатильність цін та дещо дестабілізувати Європу. Ціни на пальне впливають на вартість логістики, в тому числі й в харчових продуктах. Цінового шоку, звісно, не буде. Буде спроба зманіпулювати, буде спроба розхитати ситуацію. Тому головне не піддаватися паніці”, — каже Білявський.

Він зазначає, що бізнес в ЄС підготувався до ембарго, а на ринку європейського союзу ресурсу достатньо аби покрити потреби країн ЄС та України.

Аналітик профільного видання нафторинок Олександр Сіренко говорить, що в очікуванні на ембарго щодо російських нафтопродуктів європейський бізнес зробив доволі значні запаси.

“Європейські трейдери зробили значні запаси в тому числі й російського дизпалива, і розвезли ресурс по своїм сховищам. Прогнозується, що поки ці запаси не використають ціни на пальне будуть падати. Коли вони закінчаться? Тут думки розходяться: хтось каже, що до початку березня, хтось каже, що ресурсу настільки багато що до кінця березня. Знову ж таки всі доступні сховища в Європі заповнені в тому числі й запасами українських трейдерів”, — говорить Сіренко.

Він зазначає, що після того, як Європа вичерпає запаси російські нафтопродукти будуть заміщені пальним з раніше непопулярних напрямків, наприклад Індії. Саме звідси до ЄС завозили нафтопродукти під час страйків працівників нафтопереробної галузі Франції.

“В Індії є найбільший у світі нафтопереробний завод Jamnagar Refinery, він на рік виробляє близько 20–25 млн тонн дизпалива. Це просто шалена цифра, а в Індії багато НПЗ. Тож цей напрям постачання з весни почне заміщати поставки з Росії”, — говорить Сіренко.

Він зазначає, що в ЄС можуть невдовзі прикрити заробіток росіян і на торгівлі скрапленим газом. В січні дешевий російський автогаз обвалив ринки країн ЄС та України. Хоча проблем з наявністю цього ресурсу поки нема, профіцит виробництва пропан-бутану у світі зберігається на рівні 16 млн тонн на рік, цей вид пального є не таким очевидним для європейських чиновників як бензин та дизель, що дозволяє російським компаніям заробляти на його реалізації в Європі.


Джерело:

Максим Білявський

Провідний експерт енергетичних програм


Народився у 1986 р. в Житомирській області.

Освіта:

Житомирський державний технологічний університет, факультет інженерної механіки (2008).

Кандидат технічних наук (2010).

Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу (2012).

Автор 17 патентів на винаходи та більше 100 наукових праць в галузі енергетики та машинобудування.

Досвід:

2008–2011 — оператор очисних споруд, диспетчер з транспортування газу Рівненського лінійного виробничого управління магістральних газопроводів ДК «Укртрансгаз».

2011–2017 — провідний інженер, заступник начальника прес-служби, начальник відділу зв’язків з громадськістю та пресою ПАТ«УКРТРАНСГАЗ».

2017–2018 — директор з персоналу ПАТ «Магістральні газопроводи України», радник Міністра енергетики та вугільної промисловості України.

2021 — директор з інтегрованих комунікацій НАК «Нафтогаз України».

bielawski.maksym