Попри гарячі дискусії експертів та суперечливі заяви учасників ринку в Україні 01.07.2019р. розпочав роботу оптовий ринок електроенергії. Пройшли перші аукціони: система продовжувала працювати в «штатному режимі», а ціни залишилися стабільними.
Висновки про функціонування нової моделі ринку можна буде зробити вже незабаром, і хоча жоден учасник ринку не застрахований від непередбачуваних ситуацій, відтермінування запровадження оптового ринку електроенергії в Україні могло б негативно вплинути на імідж країни та її інвестиційну привабливість.
Мова не лише про міжнародні зобов’язання України та про можливість отримання макроекономічної допомоги від ЄС у розмірі €500 млн., а про те, що через цю реформу пролягає шлях до інтеграції з європейською енергетичною системою та модернізації галузі, в результаті чого можна досягти підвищення якості послуг для споживачів, конкурентних умов діяльності і прозорого ціноутворення. Оновлення існуючих потужностей дозволить збільшити експорт і залучити інвестиції у галузь.
Поки що зарано говорити про повноцінний електроенергетичний ринок розвиненої європейської країни, оскільки він є «зарегульованим». Зокрема, встановлено граничні ціни (price cap) на перші дев’ять місяців у сегментах ринку «на добу наперед» та «внутрішньодобовому»; покладені спеціальні зобов’язання (PSO) на державні компанії ДП НЕК «Енергоатом» та ПраТ «Укргідроенерго» щодо продажу електроенергії для потреб населення на електронних аукціонах Постачальникам універсальних послуг за двосторонніми договорами.
Проте, такий порядок речей зберігатиметься лише у перехідний період до лібералізованого ринку. В умовах нової моделі ринку маємо наступні виклики:
- Борги та неплатежі. Борги споживачів сягнули 36 млрд. грн і продовжують зростати. Неврегульованість питання заборгованості чинить негативний вплив на ринкові процеси.
- Недостатній рівень конкуренції серед генеруючих компаній (ДТЕК, ДП НЕК «Енергоатом», ПраТ «Укргідроенерго»), відсутність імпорту, ізольованість від ринків ЄС. З іншого боку, вже створюються зрозумілі правила гри і є позитивні зрушення. Проведено тестові операції з імпорту електроенергії до Бурштинського енергоострову, що свідчить про можливості для відкриття повноцінного імпорту. За підтримки USAID активізовано діяльність з інтеграції ОЕС України до європейської електроенергетичної системи ENTSO-E.
- Перехресне субсидіювання населення промисловістю, яке спотворює ринкові умови. Відміна цього механізму передбачена Законом про ринок електроенергії.
- Покладання спеціальних обов’язків (PSO). Постановою Кабінету Міністрів від 12.06.2019р. про покладання спеціальних зобов’язань (PSO) з компенсації ціни електроенергії для населення на НАЕК «Енергоатом» і ПрАТ «Укргідроенерго» на період до 31.12.2020 р. передбачається продаж компаніями відповідно 90% та 35% виробленої електроенергії. Надзвичайно важливим є застосування механізмів компенсації для цих державних підприємств з урахуванням усіх необхідних виробничих витрат та інвестиційних програм.
- Технічні питання. ІТ системи для сегментів нового ринку не були належним чином протестовані, що може призводити до збоїв системи, а відтак, непрогнозованих цінових стрибків, відхилення від функціонування у правовому полі тощо.
- Монополія банку. Єдиним уповноваженим банком для функціонування оптового ринку електроенергії в Україні визначено ПАТ «Державний ощадний банк України», хоча в Законі про ринок електроенергії передбачено визначення Кабінетом Міністрів вимог до «уповноваженого банку та переліку уповноважених банків».
- Імплементація Регламенту про цілісність та прозорість енергетичного ринку (REMIT (Regulation (EU) No 1227/2011 of the European Parliament and of the Council of 25 October 2011 on wholesale energy market integrity and transparency). НКРЕКП заплановано розпочати імплементацію Регламенту упродовж 2019р.
- Недієвий Координаційний центр (очільник — Прем’єр міністр). Йдеться не про відсутність засідань, а про необхідність здійснення контролю за виконанням такої важливої реформи на усіх рівнях.
В умовах нової моделі ринку кожний його учасник повинен відчути свою відповідальність. Це стосується доопрацювання законодавчої бази, усунення технічних неполадок, раціонального планування споживання, здійснення оцінки впливу ринку на ціни споживачів, а також запровадження європейської системи моніторингу для запобігання маніпуляціям з цінами та змовам учасників ринку.
З огляду на всі ці виклики та політичну нестабільність в країні може виникнути спокуса знову відтермінувати або взагалі «згорнути» реформу, чого жодним чином допустити не можна.