Важливою подією у сфері реформування сектору відновлюваних джерел енергії (ВДЕ) є прийняття 25.04.2019р. Верховною Радою України в другому читанні закону №8449-д, який регламентує впровадження аукціонної системи підтримки виробництва енергії з відновлюваних джерел.
«Зелений тариф», який прив’язаний до курсу євро для всіх видів генерації, вже виконав свою «місію» у розбудові сектору ВДЕ. Дія «зеленого тарифу» (з 2009р.) та зобов’язання держави щодо викупу всього обсягу зеленої енергії, з одного боку, приваблюють інвесторів та забезпечують поступ до енергонезалежності, з іншого ж, призводять до підвищення цінового навантаження для споживачів електроенергії.
За минулий рік українські споживачі сплатили близько 16 млрд. грн за електроенергію, придбану у виробників енергії з відновлюваних джерел. У 2019р. за прогнозних обсягів введення в експлуатацію нових потужностей ця сума може сягнути 25-30 млрд. грн.
Запровадження аукціонної системи підтримки ВДЕ відкриває можливості до створення конкурентних умов розвитку ВДЕ та здешевлення вартості альтернативної енергії. Відповідно до нового закону, ціна на електроенергію, вироблену з альтернативних джерел, визначатиметься на конкурентних засадах. Цінова пропозиція учасника аукціону не може перевищувати діючу ставку «зеленого «тарифу».
Законом передбачені наступні норми:
- Обов’язкова участь в аукціонах для проектів з будівництва СЕС потужністю від 1МВт та ВЕС — 5МВт. Добровільна участь у аукціонах для інших видів генерації з ВДЕ.
- Укладення угоди з переможцем аукціону на продаж е/е Гарантованому покупцю (Рower Рurchase Аgreement — PPA) терміном на 20 років зі збереженням «зеленого» тарифу.
- Зниження «зелених тарифів» у 2020р. (для СЕС — на 25% з подальшим зменшенням на 2.5% упродовж 3 років, для ВЕС — на 10% з подальшим зменшенням на 1,5% упродовж 3 років для турбін визначеної потужності (до 600 кВт, від 600 кВт до 2000 кВт; зменшення на 10% для турбін більше 2 МВт (без подальшого зменшення щорічно). Важливо: для домогосподарств передбачено зменшення тарифу — на 10%.
- Продовження дії чинних зелених тарифів для проектів біомаси та біогазу до 2030р.
- Обмеження терміну дії технічних умов на підключення до мереж (2 роки для ВЕС та 3 роки для СЕС).
- Щорічне встановлення квот виробництва ВДЕ. Один учасник разом з іншими асоційованими особами може отримати не більше 25% щорічної квоти.
- Розподіл річних квот на частки за окремими технологіями: (СЕС-не менше 15%, ВЕС — не менше 15%, інші джерела (біоенергетика та мала гідроенергетика) — не менше 15%. Можливі і технологічно нейтральні аукціони (без впровадження розподілу за видами генерації).
- Збереження надбавки до зеленого тарифу за використання обладнання вітчизняного виробництва.
Розмір квот визначається Кабінетом Міністрів до 1 грудня поточного року (подання Міністерства Енергетики та вугільної промисловості, відповідно до положень Енергетичної стратегії України до 2035р. та звіту оцінки достатності генеруючих потужностей НЕК «Укренерго».
Аукціони проводитимуть двічі на рік — не пізніше 1 квітня та 1 жовтня відповідного року (така система діятиме до 31.12.2029р.).
Від участі в аукціонах звільняються проекти ВДЕ, які будуються, або ті, які будуть введені в експлуатацію до 2020р.
Законом забезпечується стимулювання розвитку малих проектів потужністю до 150 кВт. (спрощується процедура отримання «зеленого» тарифу (без ліцензії) для малих підприємців, ОСББ, фермерів). Завдяки такому положенню закону можe з’явитися новий клас прос’юмерів (prosumers) серед бізнесу (тих, хто виробляє електроенергію для споживання та продажу).
Проте, варто звернути увагу на наступні питання:
- Вимоги щодо попередньої кваліфікації учасників аукціону можуть створювати певні бар’єри для іноземних інвесторів, зокрема, надання документів про право користування земельною ділянкою/договір на будівництво та підписання договору про приєднання до електромереж. Прийнятною та логічною вимогою участі у аукціонах є забезпечення безвідкличної банківської гарантії (€5 за 1 кВт нової генеруючої потужності, для переможця аукціону ще додається €15 за 1 кВт.), інформації про кінцевих бенефіціарів тощо.
- Одночасна дія «зеленого» тарифу та аукціонної ціни. У період дії договору з переможцем аукціону (Power Purchase Agreement — PPA), відбуватиметься здешевлення технологій та обладнання для виробництва енергії з ВДЕ, а така тенденція сприятиме поступовому зменшенню вартості «зеленої» енергії. Зависокі тарифи не будуть відповідати рівню капіталовкладень у проекти ВДЕ, що може призвести до надмірного фінансового навантаження.
- Ускладнення для розвитку малої розподіленої генерації. Умовою отримання «зеленого тарифу» для домашніх СЕС потужністю до 50 кВт є встановлення їх на «дахах, фасадах будівель та інших капітальних спорудах» (така умова діятиме з 2020р.). Власники наземних СЕС, на відміну від власників вітроустановок і комбінованих вітро-сонячних установок, не матимуть право на продаж електроенергії за «зеленим тарифом». Для запобігання ж незаконним діям (облаштування великої кількості станцій малої потужності задля отримання прибутків) варто було б застосувати інші механізми, а не позбавляти фізичних осіб та малих підприємців можливості встановлювати фотоелектричні модулі на власних земельних ділянках (у 2018р. 4,5 тис. домогосподарств встановили власні СЕС (наразі налічується 7,5 тис. таких установок загальною потужністю 157 МВт). Приватні СЕС сприяють підвищенню енергоефективності і дозволяють власникам забезпечувати домогосподарства «чистою» електроенергією.
Прийняття закону про «зелені» аукціони є важливим, однак, це лише один з елементів сталого розвитку сектору ВДЕ. Не менш важливим залишається питання створення маневрових потужностей та системи прогнозування виробництва енергії з відновлюваних джерел задля уникнення навантаження на енергосистему (відповідно до Енергостратегії України до 2035р. збільшення частки ВДЕ у ЗППЕ до 25% передбачає введення нових потужностей ВДЕ в обсязі 1,5 ГВт на рік).
Попри наявні переваги цінових аукціонів, зокрема, створення конкуренції на ринку ВДЕ, зниження «зеленого» тарифу, важливим є законодавче вдосконалення та ефективне впровадження положень закону для збалансування інтересів учасників ринку та захисту інтересів споживача.