Знизити тарифи можливо і вкрай потрібно, головний ключ реалізації — щирість чиновників та їх об’єктивність

Медіадепартамент Energy Club напередодні опалювального сезону поцікавився у експерта Центру Разумкова Максима Білявського, якими будуть тарифи на комунальні послуги в найближчій перспективі.

— Нафтогаз пропонує побутовим споживачам можливість закупити газ за фіксованою літньою ціною. Як на вашу думку, чи буде така опція користуватись популярністю у споживачів чи люди у нас більш інертні і для цього потрібно таку пропозицію більше популяризувати для наступних сезонів?

— Така ініціатива справедлива, корелюєтся з трендом цін на зовнішніх ринках, і дійсно дозволяє побутовим споживачам заощадити кошти. Головне споживачам не зволікати, на мій погляд, часу виділено недостатньо. Водночас вважаю, що рівень торгів на європейському ринку дозволяв розпочату таку акцію ще в червні місяці. Нагадаю, що вартість блакитного палива в Європі зменшувалась з другої половини квітня місяця. І судячи з нинішніх трендів буде зменшуватись далі, тому було б доцільно продовжити терміни прийому заявок від споживачів, наприклад до 15 жовтня. Вцілому така послуга буде користуватись попитом, головне сформувати справделиву ціну та організувати зрозуміло комунікацію зі споживачем.

— Заявлено, що такі умови діють до 25 вересня, але опалювальний сезон з 15 жовтня. Чому так, від чого залежить обрана дата?

— Причин може бути декілька. Одна з них,— це історичне зростання фактичних котирувань на європейських хабах в другій половині вересня через збільшення споживання та підготовку до відбору газу. На мій погляд, доцільніше можливість подання заявок приймати в календарний період, так простіше обробити заявки та провести відповідні корегування в балансі.

— Якими ви прогнозуєте ціни на природний газ для населення і підприємств ЖКГ під час опалювального сезону? Які фактори будуть впливати на ціноутворення і як це вплине на тарифи для багатоквартирних будинків?

— В цілому вважаю, що потрібно переглянути у бік зменшення ціну на природний газ для незахищених категорій споживачів. У свій час, працюючи в Міненерговугілля, напрацював кілька моделей ціноутворення на блакитне паливо для покладання спеціальних обов'язків, які можуть знизити ціну до 20%. На мій погляд, потенціал зменшити ціну є, і час для прийняття відповідного рішення. Це питання можливо до першого жовтня, аби з листопада переглянути тарифи на опалення та гаряче водопостачання.

— У світлі обіцянок президента Зеленського вплинути на зниження цін на тарифи, що можна швидко зробити для досягнення цієї мети і наскільки можливо їх знизити для людей?

— Розрахунок тарифів на комунальні послуги базується на вартості первинних носіїв енергії — це природний газ та електроенергія. Також враховуються результати фінансово-господарської діяльності підприємства, яке надає послугу або продає енергоносій. Тому перш за все слід переглянути ціни на енергоносії та провести повний, а головне прозорий та щирий аудит усіх таких підприємств. Далі на підставі зміни ціни та результатів перевірки монополістів, проходять відповідні корегування у комунальні тарифи. Таку задачу цілком можливо виконати до 01 січня 2020 року. Якщо говорити про відсоток зниження тарифів, тут складно сказати, — кожен випадок індивідуальний. За моїми суб’єктивними розрахунками від 15%, залежно від послуги та регіону надання послуг. Підсумовуючи сказане, — знизити вартість тарифів можливо і вкрай потрібно, головний ключ реалізації — щирість чиновників та їх обєктивність. Думаю тут буде найбільше викликів, які потрібно буде вирішити в інтересах споживачів.

— Який стратегічний курс має зайняти Україна для встановлення справедливих тарифів?

— Особисто я вбачаю чотири складових стратегічної діяльності державних органів влади. Перше завдання — це безумовно створення ефективного ринку газу в Україні. Вирішуючи дане завдання потрібно забезпечити лібералізацію і демонополізацію ринку; вільний та прозорий доступ до інфраструктури усіх рівнів; монетизація субсидій. Друге завдання — зменшення споживання газу за рахунок: підтримки заходів енергоефективності; стимулювання встановлення 100% приладового обліку споживання газу; моніторинг та контроль факту використання газу. Зменшувати споживання газу необхідно з одночасним збільшенням його видобутку. Це і є третє завдання. Тут держава має спростити регуляторний формат галузі та зменшити податкове навантаження. І останнє, четверте, і найголовніше — це усунення корупції шляхом повноцінного впровадження системи добового балансування та проведення цивілізованого розділення функцій: видобуток, транспортування, розподіл, постачання.

Джерело:

Максим Білявський

Провідний експерт енергетичних програм


Народився у 1986 р. в Житомирській області.

Освіта:

Житомирський державний технологічний університет, факультет інженерної механіки (2008).

Кандидат технічних наук (2010).

Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу (2012).

Автор 17 патентів на винаходи та більше 100 наукових праць в галузі енергетики та машинобудування.

Досвід:

2008–2011 — оператор очисних споруд, диспетчер з транспортування газу Рівненського лінійного виробничого управління магістральних газопроводів ДК «Укртрансгаз».

2011–2017 — провідний інженер, заступник начальника прес-служби, начальник відділу зв’язків з громадськістю та пресою ПАТ«УКРТРАНСГАЗ».

2017–2018 — директор з персоналу ПАТ «Магістральні газопроводи України», радник Міністра енергетики та вугільної промисловості України.

2021 — директор з інтегрованих комунікацій НАК «Нафтогаз України».

bielawski.maksym