Світовий порядок змінюється. Де в ньому місце України?

Шукаючи місце в оновленому світі і розраховуючи на збереження суб'єктності, Україна має відповісти для себе на ряд питань


У розпал війни в українському експертному середовищі дедалі ширше обговорюється питання повоєнного майбутнього України, зокрема її інтеграційні амбіції і цілі.

Це відбувається під час і на тлі змін світового порядку, викликаних виникненням нового балансу сил і намаганнями центрів впливу обзавестися надійним оточенням (альянсами, коаліціями країн-однодумців тощо), через яке назовні транслюватимуться потужні меседжі. Звідси випливає питання про нову архітектури економічних і безпекових союзів, альянсів, співтовариств, ситуативних коаліцій регіонального та глобального масштабу.

Ряд експертів пророкують послаблення наявних глобальних і регіональних економічних і безпекових систем, надаючи перевагу невеликим, більш компактним субрегіональним утворенням. При цьому без відповіді залишаються питання: чи матимуть нові утворення достатньо спроможностей і ресурсів для того, щоб визначати та підтримувати новий світовий порядок. Також чи здатні наявні структури засвоїти уроки кризи й належним чином адаптуватися до нових умов.

Попри наявність широко спектру опцій, найбільш вірогідним (і бажаним) сценарієм є кардинальна реформа наявних структур з набуттям більшої ваги в їхніх рамках субрегіональних альянсів.

Шукаючи місце в оновленому світі і розраховуючи на збереження суб'єктності, Україна має відповісти для себе на ряд питань:

1. Візія майбутнього та шляхів реалізації стратегічних цілей.

2. Реалістична оцінка власних можливостей і потрібних ресурсів (фінансових, економічних, технологічних, політичних, кадрових).

3. Неупереджений аналіз можливих джерел та умов отримання потрібних ресурсів.

4. Визначення поточних, середньо- та довгострокових пріоритетів внутрішньої і зовнішньої політики, стратегічних і ситуативних партнерів.

Членство України в ЄС і НАТО можливе лише після перемоги

Зокрема, якщо розглядати євроінтеграційний курс України, то головними атракторами для неї є ЄС і НАТО. Членство України в обох цих структурах можливе лише після переможного завершення війни із суттєвим послабленням росії — інакше російський чинник ще тривалий час буде суттєвою перепоною членству. Причому, набуття гарантій безпеки з боку НАТО має бути для України головним зовнішньополітичним пріоритетом не лише с точки зору власне її безпеки, але й точки зору зниження ризиків інвестицій для відбудови та розвитку. Крім того, перемога України у війні значною мірою пом’якшить вимоги НАТО до членства України.

Повоєнний стан інфраструктури та економіки України, просування в гармонізації законодавства ЄС (завдяки чому українські економічні суб'єкти прогнозовано опиняються в несприятливому конкурентному оточенні), а також її амбіції розвивати певні сектори економіки будуть предметом тривалих і складних перемовин з країнами-членами ЄС. Бо останні звичайно ж виборюватимуть для себе конкурентні переваги.

Суттєвим позитивним чинником буде участь України в субрегіональних структурах (Тримор’я, Вишеградська четвірка, Люблінський трикутник тощо), в економічних, науково-технологічних, гуманітарних програмах ЄС і підтримка з боку їх країн-учасниць.

Але головною передумовою реалізації інтеграційного курсу ту успіху плану західної допомоги у відбудові України є реальна налаштованість самої України докладати всіх потрібних зусиль. Індикаторами цього будуть наявність міцної політичної волі, власної стратегії і програм розвитку, консолідація навколо них суспільства, позитивні результати перших кроків і необоротність реформ, насамперед, судової і правоохоронної систем.

Отже, попри всю невизначеність внутрішніх і зовнішніх обставин треба вже зараз розробляти алгоритм досягнення стратегічних цілей, без якого всі «візії» і «проєкти» виявляються не більше ніж утопією або можуть перетворитися на ширму для чергового дерибану коштів.


Джерело:

Микола Сунгуровський

Директор військових програм


Народився в 1951 р. в Москві.

Освіта:

Оренбурзьке вище військове зенітне ракетне училище (1972);

Київська академія протиповітряної оборони (1982);

Вища школа підприємництва при Київському інституті народного господарства (1991).

Кандидат технічних наук, старший науковий співробітник, автор понад 100 наукових праць.

Робота:

з 1982 р. — наукова робота (39-й Науково-дослідний інститут бойового застосування військ ППО сухопутних військ, Центральний науково-дослідний інститут МО, Національний центр оборонних технологій і воєнної безпеки, Аналітична служба Апарату РНБО);

з грудня 1999 р. — координатор програм Центру Разумкова;

з лютого 2000 р. — позаштатний консультант Комітету з питань національної безпеки і оборони Верховної Ради України;

з грудня 2006 р. — директор воєнних програм Центру Разумкова.

Полковник запасу, стаж військової служби — 31 рік. Сфери діяльності — системологія, системний аналіз, стратегічне планування, методи аналізу та забезпечення національної безпеки. Остання посада в державних органах — завідувач відділу Аналітичної служби Апарату Ради національної безпеки і оборони України.

(044) 201-11-98

sungurovsky@razumkov.org.ua