Опитування Зеленського. Чому це мобілізаційний прийом

Проведення опитування біля виборчих дільниць справді може стати досить ефективною мобілізаційною технологією для партії влади


Від самого початку партія Слуга Народу була лише «дочірнім брендом» Зеленського. Як показують дані соціологічних опитувань, вона не має власного електорату — насправді це електорат самого Зеленського. При чому, лише частина симпатиків президента готова голосувати за Слугу Народу. Не секрет, що партія поступово втрачає свою популярність, і на місцевих виборах ця проблема може проявитись особливо виразно. Соціологічні опитування показують, що серед молоді (а це — колючовий електорат «слуг») рівень мотивації до участі у цих виборах особливо низький. Якщо у 2019 році молодь таки замобілізувалась і прийшла на виборчі дільниці підтримати «нових політиків», то зараз цього може не статись.

Тепер давайте подумаємо, хто насамперед забажає взяти участь у опитуванні, анонсованому президентом Зеленським? Насамперед, це громадяни, які з симпатією та довірою ставляться до самого Зеленського, які вірять, що таким чином можуть напряму висловити свою думку владі, і та справді виконає їхні побажання. «Буде так, як захочеш ти».

В цілому, люди більш охоче беруть участь у всенародних опитуваннях і референдумах, ніж у виборах. Можливо, тому що на референдум виноситься конкретне питання, і менше впливає чинник недовіри до політиків як таких. Наприклад, якщо згадати референдум 2000-го року, організований за ініціативи президента Кучми, то на ньому явка становила понад 81%!

Отже, проведення опитування біля виборчих дільниць справді може стати досить ефективною мобілізаційною технологією для партії влади. Що цікаво, технологія ця не нова. Так, у 2018 році у США влада штату Вісконсин організувала консультативний референдум щодо легалізації марихуани паралельно з проміжними виборами. Метою було саме підвищення явки серед потенційних прихильників такого кроку (а таких більше серед симпатиків Демократичної партії).

Однак важливо пам’ятати, що анонсоване опитування 25 жовтня не є референдумом (навіть консультативним) і не може бути використане для легітимації державної політики. Разом з тим, оскільки було анонсовано, що взяти участь в опитуванні може кожен бажаючий, його результати не будуть репрезентативними ні для всього населення України, ні для всіх учасників виборів. Репрезентативні опитування, в тому числі й на виході з дільниць (екзит-поли) соціологи проводять за чіткою методологією. Вони опитують саме тих людей, що потрапляють у вибірку і фіксують кількість відмов. А в даному випадку нічого цього очікувати не доводиться.


Джерело:

Олексій Розумний

Провідний експерт політико-правових програм


Народився у 1992 році в Києві.

Освіта:

Київський національний університет імені Тараса Шевченка, історичний факультет (2014).

Кандидат політичних наук (2017).

Робота:

Жовтень 2015р. – червень 2016р. — екскурсовод І категорії в Національному музеї історії України у Другій світовій війні.

Листопад 2017р. – березень 2018р. — молодший науковий співробітник аналітично-інформаційного відділу Національного інституту стратегічних досліджень.

З квітня 2018 р. — експерт політико-правових програм Центру Разумкова.

(044) 201-11-98

rozumnyi@razumkov.org.ua