Дослідження проведене соціологічною службою Центру Разумкова спільно з Фондом «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва» з 3 по 9 липня 2020 року методом інтерв’ю «обличчям до обличчя» за місцем проживання респондентів. Було опитано 2022 респонденти віком від 18 років у всіх регіонах України, за винятком Криму та окупованих територій Донецької та Луганської областей за вибіркою, що репрезентує доросле населення за основними соціально-демографічними показниками. Теоретична похибка вибірки (без врахування дизайн-ефекту) не перевищує 2,3% з імовірністю 0,95. Фінансування опитування здійснене в рамках проекту МАТРА Посольства Королівства Нідерландів.
Прес-конференція «Освіта і пандемія: що українці думають про дистанційне навчання та як оцінюють ЗНО» проводиться Фондом «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст матеріалів заходу є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.
-
Більшість українців оцінили якість шкільної освіти в Україні як середню (44,5%), ще 10% — як позитивну. Третина громадян вважають її дуже низькою (11%) чи скоріше низькою (22%). Найбільше скептичних оцінок у Східному регіоні, натомість позитиву найбільше на Заході країни.
-
Більшість українців погоджуються з важливістю проблеми вдосконалення якості середньої освіти в Україні. 34% вважають це одним з першочергових питань, ще 48% говорять про важливість цієї проблеми, але вважають, що перед Україною стоять і серйозніші виклики.
-
Близько половини українців негативно ставляться до запровадження дистанційної освіти у зв’язку з пандемією, підтримали цей крок 32% громадян. Категорично негативних оцінок найбільше у Південному (29%) та Східному (28%) регіонах.
-
Найістотнішими проблемами, з якими стикнулися наші громадяни у зв’язку із переходом на дистанційне навчання, є зниження рівня успішності дітей (26%), брак уваги учителів до потреб дітей під час навчання (22%) та технічні проблеми: погана якість Інтернету (21%) чи відсутність пристроїв для онлайн-навчання (19%). Про брак технічних засобів зазначають близько 20-30% громадян у невеликих містах (до 100 тис. мешканців).
-
На думку більшості українців головну відповідальність за якість освіти та підготовки шкіл до роботи в умовах пандемії несе Міністерство освіти та науки, 11% вважають, що відповідальність за цей процес має нести Президент України.
-
67% українців підтримують запроваджену у 2008 році систему вступу до ВНЗ за результатами зовнішнього незалежного оцінювання. Не підтримують її лише 14%. Щодо причин такої підтримки, близько 70% громадян погоджуються, що ЗНО поставило усіх абітурієнтів у рівні умови, також близько 60% говорять, що ЗНО дозволило зменшити рівень корупції при вступі до ВНЗ. Така думка переважає у всіх регіонах, хоча у Східному та Південному регіоні близько 28% не вважають, що ЗНО дозволило зменшити рівень корупції.
-
61% громадян вважають, що досвід управління освітнім закладом є важливою якістю, якою має володіти міністр освіти. Ще 50% вважають важливим досвід викладання у освітньому закладі, 47% говорять про незаплямовану професійну репутацію та чесно заслужені наукові ступені, 39% — про доброчесність (відповідність статків і майна офіційним доходам). 35% також визнають, що міністр освіти повинен мати довіру у професійному середовищі — серед спільноти вчителів, викладачів, директорів шкіл, ректорів та інших працівників галузі освіти та науки.
РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕННЯ
1. Як би Ви загалом оцінили якість середньої освіти в Україні?
Грудень 2014 |
Грудень 2015 |
Грудень 2016 |
Липень 2020 |
|
Дуже низька |
8,0 |
5,5 |
6,1 |
11,0 |
Скоріше низька |
21,9 |
21,5 |
22,3 |
25,4 |
Середня |
50,2 |
57,2 |
53,7 |
44,5 |
Скоріше висока |
11,7 |
10,7 |
11,0 |
9,7 |
Дуже висока |
2,2 |
1,2 |
0,7 |
0,4 |
Важко сказати |
6,1 |
3,8 |
6,2 |
8,9 |
18–29 років |
30–39 років |
40–49 років |
50–59 років |
60 років і старші |
|
Дуже низька |
8,0 |
11,3 |
11,0 |
12,3 |
12,5 |
Скоріше низька |
23,2 |
25,7 |
24,6 |
26,4 |
26,9 |
Середня |
51,6 |
47,9 |
47,1 |
45,0 |
34,3 |
Скоріше висока |
11,8 |
8,2 |
10,2 |
7,7 |
10,2 |
Дуже висока |
0,3 |
0,6 |
0,0 |
0,6 |
0,4 |
Важко сказати |
5,1 |
6,2 |
7,1 |
8,0 |
15,8 |
2. Як Ви вважаєте, наскільки важливою є проблема вдосконалення якості середньої освіти в Україні?
3. Як Ви ставитеся до проведення дистанційного навчання у школах у зв’язку з пандемією COVІD-19 (коронавірусу) у березні–травні 2020р.?
Цілком підтримую |
9,9 |
Скоріше підтримую |
22,4 |
Скоріше не підтримую |
25,1 |
Категорично не підтримую |
24,6 |
Важко сказати |
18,0 |
4. З якими проблемами стикнулася Ваша родина під час дистанційного навчання у школах у зв’язку з пандемією COVІD-19 (коронавірусу) у березні–травні 2020р.?
Зниження рівня успішності дітей |
26,1 |
Брак уваги вчителів до потреб дітей під час навчання |
21,6 |
Недостатність чи відсутність пристроїв (комп’ютерів, планшетів) для участі дітей в онлайн-уроках |
19,0 |
Погана якість домашнього інтернет-зв’язку під час навчання |
21,3 |
Надмірна завантаженість дітей завданнями |
13,3 |
Недостатнє навантаження дітей завданнями |
5,0 |
Формальний підхід вчителів до проведення дистанційного навчання |
16,1 |
Інше |
2,0 |
Жодних проблем під час дистанційного навчання не виникло |
5,5 |
Ці проблеми не стосуються моєї родини (не маю дітей, мої діти не ходять до школи) |
42,1 |
Важко відповісти |
3,4 |
Місто (>1 млн) |
Місто (100–999 тис.) |
Місто з (50–99 тис.) |
Місто (20–49 тис.) |
Місто (<20 тис.) |
Селище міського типу |
Село |
|
Зниження рівня успішності дітей |
15,3 |
22,5 |
29,5 |
36,4 |
28,9 |
30 |
29,5 |
Недостатність чи відсутність пристроїв (комп'ютерів, планшетів) для участі дітей в онлайн-уроках |
8,9 |
14 |
26,4 |
40,9 |
27,9 |
19,6 |
20,0 |
Погана якість домашнього інтернет-зв'язку під час навчання |
7,2 |
12,6 |
20 |
39,1 |
34,5 |
25,8 |
27,1 |
5. Як Ви вважаєте, хто несе головну відповідальність за якість освіти та підготовки шкіл до роботи в умовах пандемії COVІD-19?
Президент |
11,1 |
Верховна Рада |
3,7 |
Кабінет міністрів |
8,5 |
Міністерство освіти і науки |
56,6 |
Місцеві державні адміністрації |
3,6 |
Місцеві ради і голови (мери) |
1,7 |
Педагоги |
5,9 |
Громадські організації |
0,2 |
Батьки |
2,1 |
Бізнес |
0 |
Інше |
0,3 |
Важко сказати |
6,3 |
6. З 2008 року основним критерієм добору студентів до вищих навчальних закладів (ВНЗ) є результати зовнішнього незалежного оцінювання. Чи підтримуєте Ви таку систему вступу до ВНЗ?
7. Чи згодні Ви з твердженням, що зовнішнє незалежне оцінювання ставить всіх у рівні умови?
Жовтень 2013 |
Грудень 2014 |
Грудень 2015 |
Грудень 2016 |
Липень 2020 |
|
Повністю згоден |
12,0 |
20,3 |
19,2 |
17,3 |
29,1 |
Переважно згоден |
44,4 |
41,9 |
44,2 |
45,3 |
39,5 |
Переважно не згоден |
16,6 |
14,7 |
15,1 |
15,8 |
10,1 |
Зовсім не згоден |
8,5 |
6,5 |
7,2 |
5,7 |
4,1 |
Важко сказати |
18,4 |
16,5 |
14,3 |
16,0 |
17,1 |
Захід |
Центр |
Південь |
Схід |
|
Повністю згоден |
46,4 |
27,2 |
14,9 |
22,9 |
Переважно згоден |
37,9 |
42,9 |
44,1 |
34,0 |
Переважно не згоден |
4,3 |
11,4 |
11,1 |
13,0 |
Зовсім не згоден |
1,7 |
4,5 |
3,4 |
6,2 |
Важко сказати |
9,8 |
14,0 |
26,5 |
24,0 |
8. Чи згодні Ви з твердженням, що зовнішнє незалежне оцінювання зменшило рівень корупції при вступі до ВНЗ?
9. Як Ви вважаєте, які якості є важливими для міністра освіти?
Джерело: