У російській компанії "Газпром" фактично відмовилися приймати назад турбіну Siemens через "санкційні режими" та "невідповідність існуючій ситуації чинним контрактним зобов'язанням". Про що це говорить? Чи зуміє Європа встояти у газовій війні з Росією? Як те, що відбувається, позначиться на Україні? Видання "Коментарі" із цими питаннями звернулося до експертів.
Є стратегічний у нашому розумінні програш "Газпрому" і загалом Росії
Гендиректор ТОВ "Нафтогазбудінформатика", голова експертної ради з питань газової промисловості та ринку природного газу Леонід Уніговський розмірковує так:
— "Я думаю, Європа встоїть. Так, будуть обмеження взимку за температурами, та й зараз те саме — щодо кондиціювання. Але того, що було раніше із залежністю від "Газпрому" — вже не буде".
Тобто, продовжує експерт, — це стратегічний у нашому розумінні програш "Газпрому" та загалом Росії. Ось тільки, чи це вважає стратегічним програшем сама РФ?
— "На мою думку, все, що відбувається, свідчить, що восени і "Північний потік-1", і транзит газу через Україну обнуляться", — резюмує Леонід Уніговський.
У короткостроковій перспективі "Газпром" зменшуватиме обсяги транспортування через нашу ГТС
Експерт із питань енергетики Центру Разумкова, екс-директор з інтегрованих комунікацій НАК "Нафтогаз України" Максим Білявський вважає, що Європейський Союз у газовій війні з РФ зможе відстояти свою позицію.
— "Більше того, на мій погляд, у Європейської Комісії немає жодних ілюзій щодо майбутніх поставок російського газу на ринок ЄС. Про це свідчить насамперед ухвалена програма про скорочення обсягів споживання газу на 15%. Більше того, на сьогоднішній день, попри численні повідомлення російської пропаганди в стилі "Європа замерзне", європейський газовий ринок збалансований. Так, порівняно з аналогічним періодом минулого року, обсяги постачання природного газу до ЄС збільшилися приблизно на 7%. І це на тлі скорочення постачання російського газу на 40%. При цьому обсяги споживання газу зменшились на 22%", — зазначає експерт.
На його думку, варто звернути увагу на спотові котирування на газових хабах. Так, у Франції та Великій Британії тисяча кубометрів газу не перевищує 1,6 тис доларів. Тоді як в умовній австро-німецькій торговій зоні котирування становлять понад 2,2 тис доларів за ту саму тисячу кубометрів блакитного палива.
— "Така різниця, — пояснює Максим Білявський, — пов'язана з тим, що у франко-британській торговій зоні немає російського газу, а ціновий сигнал формуються за рахунок постачання зрідженого газу. Ну, а австро-німецька торгова зона безпосередньо залежить від постачання російського газу. Звідси й такі аномалії, в тому числі є наслідком психологічного чинника, який відображає негативні очікування споживачів російського газу".
У таких умовах, продовжує експерт, "Газпром" ставить собі завдання поглиблювати цінові шоки на європейському газовому ринку (насамперед — в австро-німецькій торговій зоні) за рахунок поширення панічних настроїв, істерії, що базуються, зокрема, на повідомленнях про долю турбіни та взагалі про майбутнє "Північного потоку-1". Ціль всього цього — максимально послабити фінансово-економічні можливості союзників України шляхом посилення рецесії економіки та інфляцію євро.
— "Я очікую скорочення постачання російського газу до Європи. Вже видно, що ЄС готовий до цього, — підкреслює Максим Білявський. — Те, що відбувається, безумовно, позначиться на режимі роботи газотранспортної системи (ГТС) України — одного з маршрутів постачання російського газу до європейських країн. Швидше за все, у короткостроковій перспективі "Газпром" зменшуватиме обсяги транспортування через нашу ГТС. З огляду на це важливо накопичувати блакитне паливо в газових сховищах, що Україна і робить".
Джерело: