Головний тренд останніх років — перехід від інтернет-магазинів до маркетплейсів, таких як «Розетка» і «Алло»
Пандемія COVID-19 загострила економічні, соціальні, екологічні та структурні проблеми у світі, але попри руйнівні наслідки для усіх без винятку країн, коронакриза дала світу унікальну можливість: сформувати більш інклюзивне та економічно вигідне середовище із застосуванням цифрових технологій. Інститут McKinsey підрахував, що цифровізація, автоматизація та технології штучного інтелекту можуть сформувати додаткові $13 трлн світового ВВП до 2030 р. А найбільші за ринковою вартістю компанії — Apple, Microsoft, Amazon, Alphabet, Facebook — функціонують сьогодні саме на цифрових ринках.
Згідно з даними аналітичного порталу Statista, протягом 2014−2019 рр. обсяг світової електронної роздрібної торгівлі зріс у понад 2,6 рази. Натомість пандемія COVID-19 посилила поступ e-комерції: обмеження роботи офлайн-магазинів збільшило продажі через мережу Інтернет. Так, протягом 2020 р. понад 2 млрд людей придбали товари чи послуги через мережу Інтернет, а продажі електронної роздрібної торгівлі перевищили $4,2 трлн (зростання порівняно з 2019 р. на 25,7%).
Є припущення, що у 2040 р. 95% всіх покупок у світі здійснюватиметься в режимі онлайн.
Поступ України у формуванні багатомільярдного ринку е-комерції останніми роками також помітний. Дослідження Soul Partners, Baker Tilly Ukraine та Aequo засвідчило динамічний розвиток е-комерції у 2020 р. — зростання у 41% ($3,82 млрд) порівняно з 2019 р. Порівняно з 2016 р. (3,3%) частка е-комерції збільшилася до 8,8% у 2020 р., а її доходи склали $838 млн. Найбільший попит в електронній роздрібній торгівлі на одяг, продукти харчування, ліки, дитячі товари, товари для ремонту, меблі, електроніку, сантехніку, товари для краси. Та порівняно з сусідніми країнами українці витрачають в мережі Інтернет лише $104/рік (наприклад в Чехії показник досяг $800/рік).
E-експорт у 2020 році склав близько $450 млн (13,5 млн транзакцій): 33% е-експорту спрямовувалося до США, до РФ — 16%, Великої Британії — 7%, Німеччини — 5%, Канади — 4%, Ізраїлю — 3%, Франції — 3%. Ключовим каналом е-експорту є міжнародні маркетплейси: Amazon (у червні 2020 р. зареєстрував понад 5,2 млрд унікальних відвідувачів), Etsy, Ebay, Ali Express та Wildberries.
Головний тренд останніх років — перехід від інтернет-магазинів до маркетплейсу, який об'єднує різних продавців та покупців за інтересами. Саме їм у 2020 р. 63% вітчизняних онлайн-покупців віддали перевагу (Rozetka, Prom, Allo, Bigl та Epicentr), 37% припало на онлайн-магазини. Паралельно з розвитком е-комерції збільшується й кількість фулфілмент-центрів (зберігання товарів, сортування, упакування та їх відвантаження, а також повернення).
Одночасно, і у світі, і в Україні можна спостерігати зростаючу конкуренцію між маркетплейсами та соціальними мережами. В українському сегменті Instagram стає все більше дрібних брендів, однак конкурувати можуть лише ті площадки, де реалізуються унікальні товари hand made. Тим більше, що поки довіра є більшою до великих гравців, аніж до дрібних.