Державні підприємства потребують модернізації виробництва та ефективного управління

Науковий консультант з економічних питань Центру Разумкова Володимир Сіденко в ефірі радіо «Голос Столиці» розповів про особливості моніторингу 183-х державних підприємств, про проведення якого нещодавно оголосив міністр економічного розвитку і торгівлі України Айварас Абромавічус.

— Чому саме міжнародні аудиторські компанії будуть проводити цей моніторинг?

Програма уряду передбачає зміну акцентів у приватизації виключно на основи конкурсу, а також запровадження продажу державних пакетів та акцій на міжнародних біржах. А на таких біржах без висновку міжнародних аудиторів практично неможливо продавати. Ми маємо зробити так, щоб наш державний сектор не поступався приватному за ефективністю функціонування.

— Тобто не всі ці 183 компанії виставлять на приватизацію?

Далеко не все піде на продаж. Але ті підприємства, що залишаться у власності держави, мають стати ефективними корпораціями, тому що наразі державні компанії є частково приватними, адже менеджмент має можливість збагачуватися за рахунок діяльності цих підприємств. А підприємства при цьому можуть залишатися навіть збитковими, а держава покриває їхні збитки. Має бути чіткий правовий статус, і бізнес-процедури мають виключати таку проміжну позицію як напівприватні-напівдержавні підприємства.

— Які підприємства не можна приватизувати у жодному разі?

У жодному разі не можна приватизувати «Укрзалізницю». Ключові підприємства, які відповідають за функціонування головних об'єктів інфраструктури загального користування, мають залишатися в державній власності, адже держава має нести відповідальність за забезпечення загальних умов пересування. Але це мають бути абсолютно ефективні, сучасні підприємства, які забезпечують модернізацію виробництва та сучасні беззбиткові процеси управління.

— Тобто «Укрзалізниця» також потребує цього моніторингу для того, щоб поліпшити роботу менеджменту?

Безумовно. У нас головний інструмент управління в державному секторі — підвищення цін і тарифів, а це неправильний стратегічний курс.

— Чому ці 183 об'єкти розділили на дві групи?

Тому що є різний масштаб діяльності підприємств, і він вимагає різного масштабу оцінки. Чим більше підприємство, тим більший його вплив на економіку, отже там буде ретельніший моніторинг, який і коштуватиме дорожче.

Володимир Сіденко

Науковий консультант з економічних питань


Освіта:

Київський державний університет ім. Т. Шевченка, факультет міжнародних відносин і міжнародного права, відділення міжнародних економічних відносин (1977).

Доктор економічних наук (2000), член-кореспондент Національної академії наук України (2006), автор понад 200 наукових праць, в т.ч. опублікованих за межами України (Велика Британія, США, Німеччина, Російська Федерація, Угорщина та ін.).

Робота:

Науковий співробітник, завідувач відділу в Інституті соціальних та економічних проблем зарубіжних країн АН України (1980–1992), Інституті світової економіки і міжнародних відносин НАН України (1992–2000), Інституті економічного прогнозування НАН України (1992–2005), Інституті економіки та прогнозування НАН України (2005–2012).

Науковий консультант Президента України з питань зовнішньоекономічної політики (1994–1995).

Директор економічних програм Українського центру економічних і політичних досліджень імені Олександра Разумкова (2001–2004 рр.).

Сфери діяльності: дослідження питань стратегії та механізму зовнішньоекономічної діяльності, структурних трансформацій в економіці, зовнішніх аспектів економічного зростання, глобального економічного регулювання, міжнародної економічної інтеграції, міжнародної конкурентоспроможності, іноземних інвестицій, економічних відносин України з Європейським Союзом та регіональними об’єднаннями на теренах СНД.

sidenko@razumkov.org.ua