Чи обґрунтовано дорожчає проїзд у Києві та з чим пов'язані основні проблеми?

Експерт економічних програм Центру Разумкова Володимир Сіденко зазначив, що пальне дійсно зросло в ціні, як і ціни на електроенергію, що впливає на експлуатацію електротранспорту.

Однак, підкреслив економіст, за будь-яких обставин та заявлених причин підвищення потрібно надавати інформацію про реальні витрати виробництва транспортних послуг.

"Так само, як і в питанні зростання вартості послуг із постачання електроенергії, газу для домогосподарств, виникає питання, що стоїть за цими тарифами, яка динаміка витрат у цих сферах. Ані в цій ситуації, ані в ситуації з подорожчанням проїзду ніхто не надає точної інформації. Тому говорити за таких умов про обґрунтованість дуже важко", — уточнив він.

На його думку, зараз ми стикаємося з простою маніпуляцією словами, без наявності доступу до реальної інформації про витрати.

Невідомо, наприклад, як впливає валютна складова на ціноутворення, хоча ймовірно, що якісь кредити брались, якось вони обслуговуються. При цьому в нас немає інформації про фінансове господарство в цій сфері громадського інтересу, до того ж додаються інші проблеми, додав експерт.

Наприклад, у нас неоднозначна ситуація також із конкуренцією, звернув увагу економіст.

"За великою кількістю різних маршрутів може приховуватися монопольний контроль. Тут велике поле діяльності для АМКУ, який дуже мляво діє чомусь", — підкреслив Сіденко.

Також, за його словами, проблемна ситуація з пільговиками, оскільки їх уже велика кількість — усі пенсіонери, інваліди, учасники бойових дій, певні категорії службовців.

"Це велике навантаження на транспорт. Все це має компенсовуватися з місцевого бюджету, але наскільки це адекватно? Зрозуміло, якщо компенсація більша, ніж вони отримують, не буде залишатися іншого шляху, окрім як підвищувати тарифи для тих, хто платить. Тому тут давно стоїть питання проведення детального аудиту", — пояснив фахівець.

Найбільше дивує те, що в такій ситуації, за низки невирішених проблем, підвищують тарифи не просто на 5–10%, а відразу вдвічі, наголосив він.

На його переконання, слід рухатися в напрямку збільшення кількості громадського муніципального транспорту.

"У нас говорять весь час, що приберуть маршрутки з вулиць, адже вони не лише з точки зору екології шкідливі, а ще й з точки зору безпеки руху дуже сумнівні, оскільки часто водії не мають кваліфікації, не дотримуються ПДД, а технічний стан маршруток убитий. Однак за словами майже нічого не слідує", — уточнив експерт.

Він акцентував, що в центральній частині міст європейських країн таких транспортних засобів ми не побачимо. Там усюди електротранспорт, а в нас його зняли з руху. Наприклад, у Печерському районі його замінили маршрутками, додав він.

Слід звернути увагу на досвід Заходу в цьому питанні, зокрема на впровадження електронного квитка, підкреслив фахівець.

"Електронний квиток може бути там, де діє єдина система управління, де є єдиний господар, який координує всі ці речі. У нас сферу пасажирських перевезень кожен розділив і заробляє на цьому. Надання суспільних послуг стало фактично приватним бізнесом, а цього не має бути", — пояснив Володимир Сіденко.


Володимир Сіденко

Науковий консультант з економічних питань


Освіта:

Київський державний університет ім. Т. Шевченка, факультет міжнародних відносин і міжнародного права, відділення міжнародних економічних відносин (1977).

Доктор економічних наук (2000), член-кореспондент Національної академії наук України (2006), автор понад 200 наукових праць, в т.ч. опублікованих за межами України (Велика Британія, США, Німеччина, Російська Федерація, Угорщина та ін.).

Робота:

Науковий співробітник, завідувач відділу в Інституті соціальних та економічних проблем зарубіжних країн АН України (1980–1992), Інституті світової економіки і міжнародних відносин НАН України (1992–2000), Інституті економічного прогнозування НАН України (1992–2005), Інституті економіки та прогнозування НАН України (2005–2012).

Науковий консультант Президента України з питань зовнішньоекономічної політики (1994–1995).

Директор економічних програм Українського центру економічних і політичних досліджень імені Олександра Разумкова (2001–2004 рр.).

Сфери діяльності: дослідження питань стратегії та механізму зовнішньоекономічної діяльності, структурних трансформацій в економіці, зовнішніх аспектів економічного зростання, глобального економічного регулювання, міжнародної економічної інтеграції, міжнародної конкурентоспроможності, іноземних інвестицій, економічних відносин України з Європейським Союзом та регіональними об’єднаннями на теренах СНД.

sidenko@razumkov.org.ua