Дослідження проведене соціологічною службою Центру Разумкова з 21 по 26 травня 2021 року методом інтерв’ю «обличчям до обличчя» за місцем проживання респондентів. Було опитано 2017 респондентів віком від 18 років у всіх регіонах України, за винятком Криму та окупованих територій Донецької та Луганської областей за вибіркою, що репрезентує доросле населення за основними соціально-демографічними показниками. Теоретична похибка вибірки (без врахування дизайн-ефекту) не перевищує 2,3% з імовірністю 0,95.
Дослідження проводилося за фінансової підтримки Представництва «Фонду Фрідріха Науманна за свободу» в Україні.
Оцінка громадянами ролі держави та бізнесу в економічних процесах. 32% громадян України дають позитивну відповідь на питання «Чи є важливим для успішного розвитку України зведення до мінімуму втручання держави в економічні процеси?», негативну — 38%. Разом з тим, слід зазначити, що частка тих, хто дотримується думки, що важливим є зведення до мінімуму втручання держави в економічні процеси, порівняно з 2005р. зменшалася з 41% до 32%, а тих, хто з цим не згоден — зросла з 27% до 38%.
Оцінюючи нинішній рівень втручання держави у бізнес, 26% опитаних вважають, що рівень втручання є недостанім, 23% — що він є оптимальним, і 17% — що він є надмірним (при 34% тих, хто не визначився). Порівняно з 2020р. зросла на 7% частка тих, хто вважає, що цей вплив є оптимальним, і на 8% зменшилася частка тих, хто вважає, що він є надмірним.
Відповідаючи на питання «У розвитку української економіки ключову роль повинна відігравати держава чи активізація і стимулювання приватної ініціативи?» найчастіше (57%) респонденти відповідають «і те, і інше рівною мірою», 21% опитаних відповідають, що ключову роль повинна відігравати держава, а 14% — активізація і стимулювання приватної ініціативи. Порівняно з 2020р. на 8% зросла частка тих, хто вважає, що держава та активізація і стимулювання приватної ініціативи повинні відігравати однакову роль у розвитку української економіки, і на 5,5% зменшалася частка тих, хто провідну роль у цьому відводить державі.
Якою повинна бути соціальна політика держави? Обираючи між двома судженнями: «Люди самі повинні нести більшу відповідальність за те, щоб себе забезпечити» і «Держава повинна нести більшу відповідальність за те, щоб усі громадяни були забезпеченими», у 2021р. респонденти були схильні дещо частіше підтримувати друге з цих суджень (51%) порівняно з першим (47%). Разом з тим, частка тих, хто більше схиляється до того, що держава повинна нести більшу відповідальність за те, щоб усі громадяни були забезпеченими, все ж таки стала помітно меншою порівняно з 2010 роком, коли цю позицію підтримували 68% респондентів.
Підтримка позиції, що держава повинна нести більшу відповідальність за те, щоб усі громадяни були забезпеченими, більшою мірою притаманна респондентам старшого віку, ніж молоді — серед тих, кому 60 і більше років, її поділяють 63%, тоді як серед тих, кому від 18 до 29 років — 43%, опитаним із загальною або неповною середньою освітою частіше, ніж опитаним з вищою освітою (відповідно 59% і 43%), тим, хто працює тимчасово, більшою мірою, ніж тим, хто працює на постійній основі (відповідно 56% і 46%, ще більшою мірою — непрацюючим — 60%), тим, чия заробітна плата під час пандемії коронавірусу зменшилася, порівняно з тими, чия заробітна плата за цей період не змінилася (відповідно 50% і 45%).
Вибираючи між судженнями «Кожна людина повинна відповідати за своє пенсійне забезпечення» і «Держава повинна відповідати за пенсійне забезпечення громадян», громадяни частіше у цій сфері схильні покладати відповідальність на державу (59%), протилежну точку зору поділяють 39%. Разом з тим, покладання відповідальності на державу у цій сфері в останні роки зменшується — ще минулого року це співвідношення становило відповідно 65% і 32%, а в 2010 році — відповідно 79% і 19%.
У питанні забезпечення громадян житлом 46% опитаних більш схильні підтримувати судження «Кожна людина повинна відповідати за забезпечення себе житлом», але дещо більше респондентів (51%) вважають, що «Держава повинна відповідати за забезпечення всіх громадян житлом». Як і у випадку з пенсійним забезпеченням, покладання відповідальності на державу у цій сфері зменшується порівняно з 2010р. — тоді це співідношення становило відповідно 22% і 75%.
Обираючи між позиціями «Податкова система, за якої людина сплачує високі податки, але безкоштовно отримує від держави певні соціальні послуги» і «Податкова система, за якої людина сплачує низькі податки, але сама повинна сплачувати за соціальні послуги», частіше респонденти обирають перше з них (відповідно 32% і 26,5%). Однак, порівняно з минулим роком зросла частка прихильників другої позиції, і знизилася частка прихильників першої позиції (у 2020р. вони становили відповідно 39% і 21%).
Порівняно з 2018р. зросла частка респондентів, які вважають, що держава має забезпечувати тільки непрацездатних (людей літнього віку, інвалідів, сиріт) (з 20% до 28%) та тих, хто вважає, що держава повинна надавати адресну допомогу, крім непрацездатних, також деяким іншим групам населення, які опинились у складних життєвих обставинах (безробітним, бідним сім’ям з дітьми тощо) (з 33% до 37%) і зменшилася (з 33% до 27%) частка тих, хто вважає, що держава повинна захищати усіх знедолених, людей з низькими доходами.
Відповідаючи на запитання, у чому, на їхню думку, повинна полягати допомога держави у підвищенні рівня життя громадян у першу чергу, респонденти найчастіше називають встановлення такого рівня зарплат, коли кожен працюючий зможе утримувати себе і свою сім’ю на гідному матеріальному рівні (39%), однак порівняно з 2002р. частка тих, хто так вважає, істотно зменшилася (тоді вона становила 55%). Водночас, порівняно з 2002р. зросла частка тих, хто вважає, що ця допомога полягає у субсидіях, пільгах, соціальних виплатах малозабезпеченим громадянам (16% до 23,5%), а також тих, хто пов’язує цю допомогу зі створенням умов для вільного підприємництва, перш за все — малого і середнього бізнесу (з 5% до 9%). На статистично значущому рівні не змінилася частка тих, хто вважає, що ця допомога повинна полягати у створенні робочих місць з метою надання роботи усім працездатним громадянам (відповідно 19% і 21%).
Обираючи, чому держава повинна більшою мірою сприяти — великому бізнесу чи розвитку малого і середнього бізнесу, більшість (62%) висловлюються за підтримку середнього і малого бізнесу (лише 14% — за підтримку великого бізнесу). Разом з тим, вибираючи між необхідністю захисту інтересів громадян з низькими доходами і захистом інтересів «середнього класу» (людей кваліфікованої праці з середнім рівнем доходів), 45% респондентів віддають перевагу захисту інтересів людей з низькими доходами і лише 23% — захисту інтересів середнього класу (у 2020р. ці позиції поділяли відповідно 50% і 23%).
65% вважають, що держава має здійснювати захист прав найманих працівників перед роботодавцями, і лише 12% виступають за посилення прав роботодавців у відносинах з найманими працівниками (у 2020р. — відповідно 75% і 6%).
57% опитаних підтримують стримування споживчих цін і комунальних тарифів за рахунок підвищення оподаткування великого бізнесу, «олігархів», і лише 15% підтримують обмеження втручання держави в утворення цін і тарифів, виступають за те, щоб вони регулювалися ринком. Однак, рік тому точку зору про підтримку стримування споживчих цін і комунальних тарифів за рахунок підвищення оподаткування великого бізнесу поділяли ще більше респондентів, ніж зараз (64%).
Можна говорити про те, що рівень патерналістських очікувань серед громадян України за останні десятиліття знизився — менше стало тих, хто вважає, що держава повинна безпосередньо відповідати за забезпечення рівня життя громадян, забезпечення житлом, якісною освітою.
Однак, більшість опитаних все ж покладають на державу відповідальність за забезпечення громадян. Отже, з одного боку, у поглядах громадян України відображається зростаюче усвідомлення необхідності розвитку їх власної соціально-економічної ініціативи, з іншого — страх перед соціальними ризиками, соціальною незахищеністю. Саме тому більші надії на державну допомогу покладають соціально незахищені прошарки (непрацюючі, ті, хто працює на тимчасовій основі, ті у кого зменшалася заробітна плата під час пандемії коронавірусу).
РЕЗУЛЬТАТИ ОПИТУВАННЯ В ТАБЛИЦЯХ
На Вашу думку, чи є важливим для успішного розвитку України зведення до мінімуму втручання держави в економічні процеси?
|
Так |
Ні |
Важко відповісти |
|
Листопад 2005р. |
40,6 |
27,0 |
32,4 |
|
Червень 2020р. |
33,7 |
39,0 |
27,3 |
|
Травень 2021р. |
31,9 |
38,1 |
30,0 |
На Вашу думку, зараз рівень державного втручання у бізнес в Україні, є надмірним, оптимальним чи недостатнім?
|
Червень 2020р. |
Травень 2021р. |
Надмірним |
24,7 |
17,1 |
Оптимальним |
16,7 |
23,4 |
Недостатнім |
25,4 |
25,9 |
Важко відповісти |
33,1 |
33,6 |
На Вашу думку, у розвитку української економіки ключову роль повинна відгравати держава чи активізація і стимулювання приватної ініціативи?
|
Червень 2020р. |
Травень 2021р. |
Держава |
26,2 |
20,7 |
Активізація і стимулювання приватної ініціативи |
14,9 |
14,3 |
І те, і інше рівною мірою |
48,9 |
56,9 |
Важко відповісти |
10,0 |
8,2 |
Як би Ви визначили Вашу точку зору на цій шкалі? («1» означає, що Ви цілком згодні з твердженням ліворуч, «10» — Ви цілком згодні з твердженням праворуч), %
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
Важко відповісти |
Середні бали |
||
Люди самі повинні нести більшу відповідальність за те. щоб себе забезпечити |
Держава повинно нести більшу відповідальність за те, щоб усі громадяни були забезпеченими |
||||||||||||||
Лютий 2000р. |
8,0 |
7,0 |
8,4 |
7,5 |
19,2 |
7,1 |
6,5 |
9,8 |
7,0 |
18,4 |
|
1,1 |
5,9 |
||
Квітень 2003р. |
8,9 |
4,7 |
6,9 |
5,3 |
20,1 |
10,3 |
8,1 |
8,3 |
5,5 |
20,2 |
|
1,7 |
6,1 |
||
Жовтень 2010р. |
4,5 |
3,0 |
5,5 |
6,2 |
10,9 |
8,1 |
9,6 |
14,1 |
11,4 |
25,0 |
|
1,9 |
7,0 |
||
Червень 2020р. |
6,6 |
7,1 |
10,3 |
8,8 |
15,2 |
7,1 |
9,6 |
9,8 |
5,1 |
18,1 |
|
2,4 |
5,9 |
||
Травень 2021р. |
6,5 |
6,9 |
11,5 |
9,5 |
12,6 |
8,8 |
9,7 |
10,6 |
7,1 |
15,1 |
1,6 |
5,9 |
|||
Кожна людина повинна відповідати за своє пенсійне забезпечення |
Держава повинна відповідати за пенсійне забезпечення громадян |
||||||||||||||
Лютий 2000р. |
4,5 |
2,3 |
3,7 |
3,2 |
11,6 |
4,6 |
7,2 |
10,3 |
12,1 |
38,9 |
|
1,5 |
7,6 |
||
Квітень 2003р. |
4,8 |
2,0 |
3,5 |
3,9 |
16,6 |
7,0 |
6,9 |
11,3 |
9,9 |
32,9 |
|
1,2 |
7,3 |
||
Жовтень 2010р. |
1,9 |
1,5 |
2,5 |
3,4 |
9,4 |
8,0 |
8,8 |
12,2 |
12,4 |
37,7 |
|
2,1 |
7,9 |
||
Червень 2020р. |
3,3 |
3,3 |
4,5 |
7,2 |
13,7 |
6,2 |
7,7 |
9,7 |
9,5 |
32,0 |
|
2,7 |
7,2 |
||
Травень 2021р. |
6,2 |
6,1 |
5,9 |
8,8 |
12,3 |
8,2 |
7,7 |
10,5 |
8,8 |
23,7 |
1,7 |
6,5 |
|||
Кожна людина повинна відповідати за забезпечення себе житлом |
Держава повинна відповідати за забезпечення всіх громадян житлом |
||||||||||||||
Лютий 2000р. |
4,5 |
3,1 |
3,6 |
4,1 |
15,6 |
8,3 |
9,8 |
11,9 |
11,2 |
25,5 |
|
2,4 |
7,0 |
||
Квітень 2003р. |
5,5 |
2,7 |
4,5 |
5,8 |
21,3 |
9,5 |
7,2 |
9,4 |
8,1 |
23,6 |
|
2,4 |
6,6 |
||
Жовтень 2010р. |
2,1 |
1,9 |
3,2 |
3,9 |
11,2 |
8,6 |
10,3 |
13,2 |
11,9 |
31,3 |
|
2,5 |
7,6 |
||
Червень 2020р. |
6,8 |
4,3 |
7,6 |
7,7 |
17,3 |
10,5 |
8,8 |
8,8 |
6,0 |
17,7 |
|
4,4 |
6,1 |
||
Травень 2021р. |
6,8 |
5,9 |
8,8 |
8,0 |
16,1 |
10,5 |
9,8 |
10,1 |
5,5 |
14,8 |
3,7 |
5,9 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
Важко відповісти |
Середні бали |
|
Краще мати багато товарів у магазинах. навіть при більш високих цінах |
Краще, коли низькі ціни встановлюються державою, навіть якщо при цьому часто в магазинах недостатньо товарів, |
||||||||||||
Квітень 2003р. |
10,3 |
5,6 |
6,8 |
6,7 |
24,5 |
10,5 |
4,8 |
6,8 |
4,4 |
13,9 |
|
5,7 |
5,5 |
Червень 2020р. |
7,1 |
5,5 |
8,8 |
7,6 |
18,4 |
10,8 |
7,4 |
8,0 |
5,7 |
12,9 |
|
7,7 |
5,7 |
Травень 2021р. |
7,8 |
6,4 |
8,8 |
8,9 |
18,9 |
13,4 |
9,1 |
9,4 |
4,8 |
7,5 |
5,0 |
5,4 |
Визначте, будь-ласка, де на шкалі має бути розташована позиція партії, яку би Ви підтримали на виборах (за 5 бальною шкалою, де «1» — повна підтримка позиції, представленої зліва, «5» — повна підтримка позиції, представленої зліва, а «3» означає, що Ви не можете надати перевагу якомусь із тверджень), %
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
Не відповіли |
Середні бали |
Державне сприяння крупному національному бізнесу |
Сприяння розвитку малого і середнього бізнесу |
|||||||
Травень 2015р. |
7,2 |
6,7 |
29 |
16,7 |
40,2 |
|
0,3 |
3,8 |
Червень 2020р. |
5,4 |
5,0 |
21,3 |
23,0 |
44,1 |
|
1,1 |
4,0 |
Травень 2021р. |
5,3 |
8,4 |
23,9 |
25,4 |
36,3 |
0,8 |
3,8 |
|
Захист інтересів громадян з низькими доходами |
Захист інтересів «середнього класу» — людей кваліфікованої праці з середнім рівнем доходів |
|||||||
Травень 2015р. |
33,1 |
15,3 |
28,4 |
9,8 |
12,6 |
|
0,8 |
2,5 |
Червень 2020р. |
33,7 |
16,5 |
24,6 |
9,2 |
14,1 |
|
1,9 |
2,5 |
Травень 2021р. |
25,4 |
20 |
28,9 |
13,1 |
10,3 |
2,2 |
2,6 |
|
Розширення державного сектору економіки, повернення в державну власність раніше приватизованих підприємств |
Приватизація державних підприємств, пріоритетний розвиток приватного сектору економіки |
|||||||
Травень 2015р. |
34,1 |
17,4 |
28,1 |
9,7 |
10,2 |
|
0,5 |
2,4 |
Червень 2020р. |
28,0 |
17,5 |
30,7 |
14,1 |
8,4 |
|
1,2 |
2,6 |
Травень 2021р. |
23,8 |
18,8 |
29,7 |
18,3 |
8,5 |
0,9 |
2,7 |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
Не відповіли |
Середні бали |
Захист прав найманих працівників перед роботодавцями |
Посилення прав роботодавців у відносинах з найманими працівниками |
|||||||
Травень 2015р. |
50,8 |
19,4 |
17,5 |
5,1 |
6,9 |
|
0,3 |
2,0 |
Червень 2020р. |
57,9 |
17,0 |
18,2 |
3,6 |
2,3 |
|
1,1 |
1,7 |
Травень 2021р. |
44,2 |
20,6 |
22,6 |
7,9 |
3,9 |
0,7 |
2,1 |
|
Податкова система, за якої людина сплачує високі податки, але безкоштовно отримує від держави певні соціальні послуги |
Податкова система, за якої людина сплачує низькі податки, але сама повинна сплачувати за соціальні послуги |
|||||||
Травень 2015р. |
15,9 |
14,4 |
37,3 |
12,7 |
19,2 |
|
0,5 |
3,1 |
Червень 2020р. |
22,3 |
16,9 |
39,2 |
10,5 |
10,1 |
|
1,0 |
2,7 |
Травень 2021р. |
15,1 |
17 |
40,8 |
15,4 |
11,1 |
0,5 |
2,9 |
|
Стримування споживчих цін і комунальних тарифів за рахунок підвищення оподаткування великого бізнесу, «олігархів» |
Обмеження втручання держави в утворення цін і тарифів, вони мають регулюватися ринком |
|||||||
Травень 2015р. |
47,6 |
18,0 |
20,1 |
5,7 |
8,2 |
|
0,4 |
2,1 |
Червень 2020р. |
47,2 |
16,5 |
24,5 |
6,0 |
5,3 |
|
0,5 |
2,1 |
Травень 2021р. |
38,6 |
18,8 |
26,9 |
9,0 |
6,3 |
0,4 |
2,3 |
Як, на Вашу думку, повинна будуватися система соціального захисту громадян?
|
Жовтень 2018р. |
Червень 2020р. |
Травень 2021р. |
Держава має забезпечувати тільки непрацездатних (людей літнього віку, інвалідів, сиріт) |
20,3 |
22,6 |
27,8 |
Держава повинна надавати адресну допомогу і деяким іншим групам населення, які опинились у складних життєвих обставинах (безробітні, бідні сім’ї з дітьми тощо) |
33,3 |
42,0 |
37,0 |
Держава повинна захищати усіх знедолених, людей з низькими доходами |
33,3 |
23,2 |
26,6 |
Соціальний захист має здійснюватися за рахунок підприємств |
3,6 |
3,8 |
2,2 |
Люди самі повинні вирішувати свої проблеми, а не сподіватися на державу |
2,5 |
2,7 |
2,2 |
Важко відповісти |
7,1 |
5,7 |
4,2 |
Часто, коли говорять про підвищення рівня життя, люди сподіваються на «допомогу держави». Скажіть, будь ласка, що таке у Вашому розумінні «допомога держави» в першу чергу?
|
Вересень 2002р. |
Червень 2020р. |
Травень 2021р. |
Субсидії, пільги, соціальні виплати малозабезпеченим громадянам |
15,6 |
23,3 |
23,5 |
Створення умов для вільного підприємництва, перш за все — малого і середнього бізнесу |
5,0 |
10,6 |
8,9 |
Створення робочих місць з метою надання роботи усім працездатним громадянам |
19,4 |
23,6 |
21,2 |
Встановлення такого рівня зарплат, коли кожен працюючий зможе утримувати себе і свою сім’ю на гідному матеріальному рівні |
54,6 |
35,4 |
39,2 |
Надання соціальних кредитів на житло, освіту тощо |
3,2 |
3,8 |
3,5 |
Інше |
0,6 |
0,3 |
0,4 |
Важко відповісти |
1,6 |
3,0 |
3,4 |