Свого часу мені пощастило працювати в експлуатації магістральних газопроводів України, де ми разом з колегами доволі успішно використовували пересувні компресорні станції, що збільшували нашу функціональність і давали можливість під час ремонту трубопроводу не стравлювати великі обсяги блакитного палива в атмосферу, а перекачувати його в інший робочий газопровід.
Така технологія — це іноземна розробка, а принцип мобільності у світовій практиці доволі широко використовується під час ремонтних робіт усіх інфраструктурних об’єктів енергетичної галузі. Серед пересувних є також трансформаторні підстанції для розподільчих мереж, які здатні понижувати напругу зі 110 на 33 кіловольти. Такі об’єкти, але не виключно лише вони, вже майже три місяці атакуються російськими терористичними військами.
Одним з варіантів швидкого відновлення вітчизняних енергорозподільчих мереж може бути використання пересувних трансформаторних підстанцій на автомобільному шасі, які складаються із трьох мобільних блоків виконаних у компактних габаритах. Наприклад, перший модуль - блок високої напруги 110 кВ встановлений на шасі 8,5 метрів у довжину та важить приблизно 13 тонн. Другий модуль — це сторона середньої та низької напруги виконана в окремому модулі довжиною 9 метрів та вагою 15 тонн. Третій модуль — це шасі з силовим трансформатором потужністю 33 кВ має довжину 14,5 метрів та вагу 57 тонн.
Про реалістичність такого проєкту свідчить один цікавий факт, у 2015 році наша гордість вітчизняного літакобудування АН — 124 успішно перевіз аналогічне обладнання із Португалії до Аргентини, де мобільні трансформаторні підстанції використовували для забезпечення сталого електропостачання в районах з нестабільним мережевим навантаженням. Дана проблема особливо загострювалась у період різдвяних та новорічних свят, а також різних карнавалів протягом року.
Загалом, мобільні трансформаторні підстанції використовуються там, де потрібно швидко забезпечити заживлення великих споживачів. Пересувні підстанції також використовуються для швидкого відновлення електропостачання під час відключення, викликаного штормом або іншим лихом. Особливо це актуально для США та Канади, де за крайні шістдесят років сталось щонайменше сорок масштабних системних аварій з наступним відключенням кількох мільйонів абонентів.
Випускаються різні конструкції мобільних трансформаторних підстанцій. У деяких з них трансформатор розміщено на платформі, що обертається на 360 градусів та, відповідно допомагає розташувати ввід під наявною лінією електропередачі з мінімальними зусиллями та часом налаштування. У більшості випадків час налагодження складає до 4 годин.
Втім існують два суттєвих недоліки під час застосуванні мобільних трансформаторних підстанцій. Перший — це безумовно високі втрати електроенергії, але вони значно менші за показники морально застарілого обладнання енергосистеми України. Другий — це доволі відчутний шум магнітострикції, що виникає через низьку вагу корпусу трансформатора. Втім, цей недолік можливо знівелювати через встановлення шумопоглинаючих панелей.
Скільки б не існувало недоліків у засобах відновлення енергорозподільчих мереж, нам підійдуть будь-які, аби тільки якнайшвидше відновити спроможності енергосистеми України.
Переможемо!