Повністю розділяю цю стурбованість, адже ціна е/е суттєво впливає на конкурентоспроможність української промислової продукції на міжнародних ринках. Особливо це стосується металургії та цементної промисловості – найбільш енергоємних галузей. У проекті постанови НКРЕКП передбачено зростання тарифу на передачу е/е у 2026р. до 786,74 грн/МВт*год або на 14,6% порівняно із 2025р. Для зеленої металургії запланований тариф – 428,63 грн/МВт*год.
Водночас, хотів би повністю відхилити звинувачення та претензії до Укренерго, що нібито ця компанія провокує зростання тарифу на передачу. Маю наступні аргументи.
По-перше, Укренерго – відноситься до природних монополій, а це означає, що вона не має жодної можливості встановлювати для себе тариф. Це робить згідно українського законодавства виключно державний орган НКРЕКП.
По-друге, не думаю, що керівництво Укренерго дуже щасливе через виконання не властивої для системного оператора із передачі функції – виконання спеціальних обов’язків із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії – 358,11 грн/МВт·год. Ці витрати не пов’язані із діяльністю компанію, а направляються на користь сектору ВДЕ, що працює за зеленим тарифом. Якщо б не це зобов’язання визначене Законом України «Про ринок електричної енергії», то тариф на передачу був би на 45% меншим.
По-третє, компанія Укренерго до 2024р. забезпечувала близько 90% усіх кредитів для енергетичної галузі, оскільки мала найбільшу довіру серед усіх українських державних енергетичних підприємств з боку партнерів. Однак, після того, як у вересні 2024р. одним із фігурантів Міндічгейту паном Г.Галущенко свідомо була зруйнована система корпоративного управління компанії, вона опинилася у дефолті й перебуває у ньому й дотепер. Цей фактор не дозволяє оптимізувати її фінансові витрати без підвищення тарифу.
По-четверте, Укренерго проводить масштабну компанію із будівництва захисних споруд на підстанціях й витрачає значні фінансові ресурси на ремонти після російських повітряних атак. Як відомо, об’єкти Укренерго відносяться до основних цілей російського військового терору.
Чи є можливість у НКРЕКП не підвищувати тариф на передачу? Впевнений, що такої можливості не існує, адже Регулятор зобов’язаний виконувати законодавство в частині ПСО для зеленої енергетики та забезпечення необхідними фінансовими ресурсами базову енергетичну компанію України, якою є Укренерго.
Важливо, щоб промисловці усвідомили, що головною причиною зростання цін на електричну енергію є не зла воля НКРЕКП чи Укренерго, а діюча модель ринку е/е із застосування ПСО для населення та сектору ВДЕ, що визначена на законодавчому рівні. Водночас, військовий фактор призвів до руйнації та окупації більше 50% усіх генеруючих потужностей, що стало причиною системного дефіциту, наслідком якого є зростання цін на ринку.
Між іншим, частка тарифу на передачу ОСП у кінцевій ціні е/е для комерційного сегменту не перевищує 8%, а прогнозоване зростання цього типу тарифу у 2026р. становитиме близько 1% у кінцевому споживанні. Тому, мене дивує, чому лобісти промисловості усю увагу приділяють цьому 1%, а не необхідній зміні моделі ринку із ПСО, що штовхають ціну е/е уверх на порядок сильніше.
Зрозуміло, що ціна для населення у даній моделі ринку ніяким чином не залежить від величини тарифу на передачу.