Перекладання на споживачів природного газу транзитних ризиків має каратися, як зловживання монопольним становищем

29 листопада 2019

За інформацією Мінекоенерго та НАК «Нафтогаз України», у разі відсутності транзиту  з 1 січня 2020 року ціни на природний газ можуть зрости до 10 751 грн за тис куб. м без ПДВ та тарифів на транспортування та розподіл або в 1,8 рази (з цими складовими ціна може сягнути понад 15 000 грн. за тис. куб. м). 

Як відомо, ціна природного газу формується згідно постанови КМ України від 19.10.2018 №867. Цією постановою передбачено, що з 1 січня 2020р. НАК “Нафтогаз України” здійснює продаж природного газу для домогосподарств за ціною, яку Компанія пропонує газ промисловим споживачам.

У свою чергу, ціна на природний газ для промислових споживачів визначається за складною формулою, що прив’язує вартість газу для українських споживачів в залежності від ринкової кон’юнктури, що складається на європейських біржах та українському ринку. Пересічний український споживач немає можливості перевірити коректність розрахунку ціни за вказаною формулою, тому залишається певний простір для маніпуляцій з боку недобросовісних урядовців та комерсантів. Ймовірне підняття цін до вищевказаного рівня є прямим порушенням прав споживачів газовою державною монополією. Воно може призвести до карколомного збільшення заборгованості споживачів й до посилення соціального напруження в країні.

За розрахунками Центру Разумкова, навіть у разі припинення газового транзиту, ціна газу на газових хабах у Європі не зросте більше ніж на 25%. Також, треба враховувати інерційний характер формування ціни, що суттєво стримує окремі тимчасові цінові коливання. Натомість, у разі  перекладання на споживачів усіх транзитних ризиків Антимонопольний комітет України має розцінити це як зловживання монопольним становищем з боку НАК «Нафтогаз України» й покарати компанію крупними штрафними санкціями.

Водночас, існують підстави для припущення, що залякування споживачів з боку НАК «Нафтогаз України» високими цінами на газ є певною інформаційно-психологічною операцією з метою прикриття організації корупційних схем на кшталт тих, що використовувала компанія РосУкрЕнерго за президенства В.Ющенка та В.Януковича. Додатковою підставою даної версії можу слугувати утаємничені двосторонні переговори 28 листопада ц.р. у Відні  між керівництвом профільних міністерств України та Росії, а також вищими менеджерами НАК «Нафтогаз України» та АТ «Газпром». Ці переговори вперше за багато років відбулися за відсутності представників Євросоюзу.

Володимир Омельченко

Директор енергетичних програм


Народився в 1967 р. в Києві.

Освіта:

Київський політехнічний інститут, факультет хімічного машинобудування (1992).

Автор понад 50 наукових і публіцистичних праць. Брав участь у розробці та здійсненні міжнародних енергетичних проектів та наукових дослідженнях міжнародної енергетичної політики.

Робота:

У 1992–1996 р. працював на різних посадах в галузі машинобудування;

1997–1998 — головний фахівець відділу нафтової, газової та нафтопереробної промисловості міністерства економіки України;

1998–2003 — НАК «Нафтогаз України», очолював напрям транспорту нафти;

2004–2007 — головний консультант Національного інституту проблем міжнародної безпеки РНБО України;

з лютого 2007 р. — експерт Центру Разумкова, з 2013 року — директор енергетичних програм.

(044) 206-85-02

omelchenko@razumkov.org.ua

volodymyr.omelchenko