Воєнний стан в Україні: коли і як

Чи торкнеться воєнний стан всієї країни, буде залежати від того, як це питання поставлять в указі президента

Я повністю підтримую заяву секретаря РНБО Турчинова про необхідність згортання антитерористичної операції і переходу до нового формату захисту від гібридної війни з Росією. Виникає тільки питання: чому воєнний стан не було введено раніше? Цей крок потрібно було робити ще три роки тому. Чому його вирішили зробити саме зараз? Швидше за все, щоб уникнути позачергових виборів.

Як це буде відбуватися? РНБО має вийти на президента, потім з'явиться указ глави держави про введення воєнного стану, який повинна затвердити Верховна Рада.

В указі будуть розписані всі заходи, супутні воєнному стану. Перелік обмежень трохи жорсткіший, ніж при надзвичайному стані. Будуть введені деякі обмеження, скажімо, на свободу слова, на проведення виборів, на переміщення людей, товарів і особливо зброї. Там дуже великий перелік заходів. Але окремо обумовлені ті, які не підлягають обмеженню – ряд конституційних прав громадян.

Чи торкнеться воєнний стан всієї країни чи тільки окремих регіонів? Все буде залежати від того, як це питання поставлять в указі. В принципі, закон передбачає, що може бути загальне воєнне становище і воєнний стан для окремих регіонів. Хоча гібридні загрози, що стоять перед нами, визначають тотальний характер війни. Тобто вся економіка повинна бути переведена на воєнні рейки. Призов також повинен стосуватися громадян в усіх регіонах.

У питаннях прифронтових регіонів може бути окрема специфіка: посилення контролю, введення комендантської години тощо. Тобто, всі ці жорсткі заходи не обов'язково вводити у всій країні. В указі президента повинні бути описані всі ці моменти: обмеження для всієї країни і для окремих регіонів.

Що стосується реалізації заяви Турчинова і реального переходу країни на воєнний стан, то тут головне зловити хвилю. Не думаю, що ця заява була зроблена у відриві від аналізу всієї ситуації. Після врахування всіх обставин і настроїв, таку заяву визнали за можливе зробити. Звичайно, це викличе певну реакцію, як в країні, так і у наших західних партнерів. Не думаю, що ця реакція буде однозначною в той чи інший бік.


Микола Сунгуровський

Директор військових програм


Народився в 1951 р. в Москві.

Освіта:

Оренбурзьке вище військове зенітне ракетне училище (1972);

Київська академія протиповітряної оборони (1982);

Вища школа підприємництва при Київському інституті народного господарства (1991).

Кандидат технічних наук, старший науковий співробітник, автор понад 100 наукових праць.

Робота:

з 1982 р. — наукова робота (39-й Науково-дослідний інститут бойового застосування військ ППО сухопутних військ, Центральний науково-дослідний інститут МО, Національний центр оборонних технологій і воєнної безпеки, Аналітична служба Апарату РНБО);

з грудня 1999 р. — координатор програм Центру Разумкова;

з лютого 2000 р. — позаштатний консультант Комітету з питань національної безпеки і оборони Верховної Ради України;

з грудня 2006 р. — директор воєнних програм Центру Разумкова.

Полковник запасу, стаж військової служби — 31 рік. Сфери діяльності — системологія, системний аналіз, стратегічне планування, методи аналізу та забезпечення національної безпеки. Остання посада в державних органах — завідувач відділу Аналітичної служби Апарату Ради національної безпеки і оборони України.

(044) 201-11-98

sungurovsky@razumkov.org.ua