Загальнонаціональне опитування населення України, присвячене питанням ставлення громадян до Конституції, було проведене Фондом «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва спільно з соціологічною службою Центру Разумкова для проекту Центру політико-правових реформ. Опитування було проведене з 13 по 20 червня 2019 року в усіх регіонах України за винятком Криму та окупованих територій Донецької та Луганської областей. Опитано 2017 респондентів віком від 18 років. Теоретична похибка вибірки не перевищує 2,3%.
Для порівняння наводяться результати загальнонаціонального опитування, проведеного Фондом «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва та Київським міжнародним інститутом соціології з 15 по 25 грудня 2015 року.
Загалом в Україні залишається доволі низька обізнаність громадян зі змістом Основного Закону країни — Конституції. Майже половина населення (47%) взагалі не читала її текст, а близько третини (32%) читали лише окремі її підрозділи. Фактично такі самі дані були й у 2015 році: 50% Конституцію не читали, а 33% громадян читали окремі підрозділи. З усіма розділами знайомі лише 11% населення (у 2015 році — 12%). Із тих, хто зі змістом Конституції знайомився, половина (як і у 2015 році) робила це для того, аби знати свої права.
Якщо порівняти з 2015 роком, у мотивах зацікавлення громадян Конституцією відбулися певні зміни: у 2015 році 40% читали Конституцію, бо потребували цих знань для навчання чи роботи, сьогодні це є головною метою для 32%. Натомість тепер громадяни частіше звертаються до Конституції, щоб перевірити, чи діють вищі органи влади відповідно до Основного Закону (22% у 2019 році і 10% у 2015 р.). Дещо зріс інтерес і до того, якою є в Україні політична система (11% у 2015 р. і 18% у 2019 р.).
Майже половина опитаних (46%) знає, що, згідно із Конституцією, носієм суверенітету та джерелом влади в країні є народ України, тоді як 34% вважає, що таким суб’єктом є Президент, 8% не змогли дати відповідь на це запитання. Порівняно з 2015 роком відбулися певні зміни: на 5% побільшало тих, хто вважає, що, згідно з Конституцією, єдиним джерелом влади в Україні є Президент і, відповідно, на 4% поменшало тих, хто бачить такого суб’єкта в народі.
Як і у 2015 році, переважна більшість опитаних (58%) розглядають Конституцію як засіб закріплення прав та свобод людини, і водночас лише 17% опитаних вважають, що вона має встановлювати обов’язки для громадянина.
Серед більшості опитаних зберігається переконання, що вищі органи державної влади та посадовці постійно (38%) або часто (43%) порушують Конституцію. Водночас порівняно з 2015 роком відбулися певні зміни: тоді було значно більше (52%) тих, хто вважав, що ці порушення є постійними. Серед причин порушення Конституції найчастіше згадувалося нехтування законами і правом з боку посадових осіб (цю причину відзначили 59% опитаних — на 10% менше, ніж у 2015 р.).
Переважна більшість опитаних (60%) певна, що порушення Конституції є неприпустимим за будь-яких умов і лише 11% допускають, що орган влади може порушити Конституцію, якщо це сприяє швидшому ухваленню рішень, які принесуть користь суспільству. Водночас, якщо порівняти з 2015 роком, то істотно зріс — з 11% до 18,5% — відсоток тих, хто вважає, що орган влади може порушити Конституцію, якщо, на його думку, певне положення Конституції не відповідає інтересам суспільства. Відповідно, на 14% зменшилася кількість тих, хто проти порушення Конституції за будь-яких умов. У ставленні до порушень Конституції особливо вирізняється регіон Донбасу, де 31% опитаних вважають, що орган влади в інтересах суспільства може порушити Конституцію.
Більшість населення (67%) вважає, що Конституцію необхідно змінювати, зокрема 35% вважають це нагальним питанням (у 2015 році — 28%), яке необхідно вирішувати негайно, а 32% (39% у 2015 році) певні, що такі зміни потрібні, але не зараз, а лише після стабілізації ситуації в країні. Лише 12% не бачать потреби в зміні Конституції, а 20% не сформували певної думки.
Щодо того, який орган має розробляти зміни до Конституції, як і в 2015 році, переважає думка, що це має бути незалежний орган, до складу якого увійдуть представники різних гілок влади та незалежні експерти (цю позицію підтримали 37% опитаних, у 2015 р. — 46%). Водночас щодо інших можливих варіантів у порівнянні з 2015 роком відбулися істотні зміни: у 2015 році цю місію розробки змін до Конституції лише 4,5% ладні були довірити спеціальному органу при Президентові, у 2019 р. — 18%. Готові були покласти це завдання на спеціальну комісію Верховної Ради у 2015 р. — 9%, у 2019 р. — 17%. Натомість скоротилася кількість тих, хто готовий був доручити це завдання науковцям та експертним організаціям громадянського суспільства — з 21% до 13%.
У разі ухвалення нової Конституції найкращим способом її затвердження громадяни вважають Всеукраїнський референдум (41%), ще 24% ладні довірити цю справу спеціально обраному для цього органу, а 19% — Верховній Раді.
У 2019 році зросла довіра до Конституційного суду: з 10% у 2015 році до 22%. Проте більшість громадян (56%) і зараз Конституційному суду не довіряє, хоча ця недовіра й менша, ніж у 2015 р. (68%).
РЕЗУЛЬТАТИ ОПИТУВАННЯ
Чи читали Ви коли-небудь Конституцію України? ВИБЕРІТЬ ОДНУ ВІДПОВІДЬ
Грудень-2015 |
Червень-2019 |
|
Так, усі її розділи |
12 |
10,7 |
Читав окремі розділи |
32.7 |
31,6 |
Читав про Конституцію у ЗМІ |
4.2 |
9,6 |
Ні, не читав |
50.4 |
46,6 |
ВАЖКО СКАЗАТИ |
0.8 |
1,4 |
Якщо Ви читали Конституцію, то з якою метою? МОЖЛИВІ КІЛЬКА ВАРІАНТІВ ВІДПОВІДІ, % серед тих, хто читав Конституцію або її окремі розділи
Грудень-2015 |
Червень-2019 |
|
Щоб дізнатися про свої права |
53.2 |
50,9 |
Щоб перевірити, чи діють вищі органи державної влади відповідно до Конституції |
10.2 |
22,4 |
Щоб знати, яка в Україні політична система |
10.9 |
17,6 |
Мені це було треба для навчання / роботи |
40 |
31,7 |
Інше |
2 |
3,2 |
ВАЖКО СКАЗАТИ |
2.4 |
1,7 |
Що із наведеного Ви вважаєте найважливішим завданням Конституції? ВИБЕРІТЬ НЕ БІЛЬШЕ 2 (ДВОХ) ВАРІАНТІВ ВІДПОВІДІ
Грудень-2015 |
Червень-2019 |
|
Бути атрибутом держави — майже всі держави мають Конституцію |
24.1 |
29,9 |
Закріплювати права і свободи людини |
69.8 |
57,6 |
Встановлювати обов’язки для громадянина |
14.3 |
17,3 |
Обмежувати державну владу — встановлювати межі повноважень вищих органів державної влади |
18 |
17,9 |
Бути угодою між політиками, як поділити владу |
1.9 |
5,0 |
Бути договором між членами суспільства, в якому встановлюється політична влада |
6.8 |
8,0 |
Декларувати суспільні цінності |
10.3 |
8,9 |
ВАЖКО СКАЗАТИ |
6.3 |
6,9 |
Хто, згідно з Конституцією, є носієм суверенітету та єдиним джерелом влади в Україні? ВИБЕРІТЬ ОДНУ ВІДПОВІДЬ
Грудень-2015 |
Червень-2019 |
|
Президент України |
28.7 |
34,3 |
Верховна Рада України |
6.6 |
9,0 |
Громадяни (народ) України |
50.4 |
46,4 |
Вища сила (Бог) |
2.2 |
2,2 |
ВАЖКО СКАЗАТИ |
12.2 |
8,1 |
Як Ви вважаєте, чи порушують Конституцію України вищі органи державної влади та посадові особи? ВИБЕРІТЬ ОДНУ ВІДПОВІДЬ
Грудень-2015 |
Червень-2019 |
|
Ніколи не порушують |
0.7 |
2,6 |
Порушують, але рідко |
6.8 |
10,4 |
Часто порушують |
36 |
43,1 |
Постійно порушують |
52.3 |
38,0 |
ВАЖКО СКАЗАТИ |
4.2 |
5,9 |
Що, на Вашу думку, є головною причиною порушення Конституції? ВИБЕРІТЬ ОДНУ ВІДПОВІДЬ
Грудень-2015 |
Червень-2019 |
|
Нехтування законами і правом з боку посадових осіб |
68.9 |
59,2 |
Неякісно виписаний текст Конституції |
3.3 |
5,6 |
Низька правова культура політиків |
9.9 |
13,2 |
Слабкість Конституційного Суду |
2.5 |
6,6 |
Нерозуміння цінності Конституції суспільством |
3.6 |
4,6 |
Неспроможність громадянського суспільства забезпечити дотримання Конституції |
6.6 |
5,4 |
ВАЖКО ВІДПОВІСТИ |
5.2 |
5,5 |
Чи може бути допустимим, на Ваш погляд, порушення Конституції органом влади за певних умов? ВИБЕРІТЬ ОДНУ ВІДПОВІДЬ
Грудень-2015 |
Червень-2019 |
|
Орган влади може порушити Конституцію, якщо це сприяє швидшому ухваленню рішень, які принесуть користь суспільству |
8.9 |
10,9 |
Орган влади може порушити Конституцію, якщо він вважає, що певне положення Конституції не відповідає інтересам суспільства |
11 |
18,5 |
Порушення Конституції є неприпустимим за будь-яких умов |
73.5 |
59,8 |
ВАЖКО ВІДПОВІСТИ |
6.5 |
10,8 |
З яким із наведених нижче тверджень Ви згодні найбільше? ВИБЕРІТЬ ОДНУ ВІДПОВІДЬ
Грудень-2015 |
Червень-2019 |
|
Конституційна реформа щодо зміни владного механізму потрібна і її слід проводити якомога швидше |
27.7 |
35,1 |
Конституційна реформа щодо зміни владного механізму потрібна, але це питання потрібно відкласти до стабілізації ситуації |
38.7 |
32,2 |
Конституційна реформа щодо зміни владного механізму Україні взагалі не потрібна |
9.5 |
12,4 |
ВАЖКО ВІДПОВІСТИ |
24.1 |
20,3 |
Хто, на Вашу думку, має розробляти зміни до Конституції? ВИБЕРІТЬ ОДНУ ВІДПОВІДЬ
Грудень-2015 |
Червень-2019 |
|
Спеціальна комісія Верховної Ради |
8.8 |
16,7 |
Спеціальний орган при Президентові |
4.5 |
18,3 |
Незалежний орган, до складу якого увійдуть представники різних гілок влади та незалежні експерти |
45.6 |
37,2 |
Науковці, експертні організації громадянського суспільства |
21 |
13,5 |
Інше |
0.9 |
0,9 |
ВАЖКО ВІДПОВІСТИ |
19.3 |
13,3 |
Якщо в Україні ухвалюватиметься нова Конституція, який спосіб її затвердження ви вважаєте найкращим? ВИБЕРІТЬ ОДНУ ВІДПОВІДЬ
Червень-2019 |
|
Верховною Радою |
19,4 |
Всеукраїнським референдумом |
40,7 |
Спеціально обраним для цього установчим органом (Конституантою) |
24,4 |
ВАЖКО ВІДПОВІСТИ |
15,4 |
Наскільки Ви довіряєте Конституційному Суду України? ВИБЕРІТЬ ОДНУ ВІДПОВІДЬ
Травень-2013 |
Грудень-2013 |
Грудень-2014 |
Грудень-2015 |
Червень-2019 |
|
Зовсім не довіряю |
36,6 |
34,9 |
35,7 |
38,1 |
22,9 |
Переважно не довіряю |
22,5 |
27,6 |
31,9 |
30,3 |
33,7 |
Переважно довіряю |
17,0 |
19,2 |
11,0 |
8,8 |
21,0 |
Цілком довіряю |
4,0 |
2,9 |
1,1 |
1,1 |
2,2 |
ВАЖКО ВІДПОВІСТИ |
20,0 |
15,4 |
20,3 |
21,7 |
20,2 |