Коли наші F-16 зможуть працювати в окупованому Криму та по території Росії. Інтерв’ю з військовим експертом Мельником

В Україну нарешті прибули перші літаки F-16. Наразі про першу партію відомо небагато. Зокрема, достеменно невідомо, скільки їх насправді, яке саме озброєння вони мають у комплекті, а також які завдання і де вони будуть виконувати. Проте можна сказати, що ці винищувачі дозволять Силам оборони щонайменше втриматися в умовах, коли російська окупаційна армія має перевагу в авіації.

Чи зможуть F-16 працювати в окупованому Криму чи на території Росії? Поки що це досить проблематично, адже спочатку треба вирішити питання протиповітряної оборони ворога. Але не варто забувати, що цей винищувач може виконувати безліч завдань і на території України, адже це багатофункціональний літак, який, зокрема, здатен знищувати ворожі літаки.

Таку думку в ексклюзивному інтерв'ю OBOZ.UA висловив співдиректор програм зовнішньої політики, координатор міжнародних проєктів Центру Разумкова, військовий експерт Олексій Мельник.


— В Україну нарешті прибули перші літаки F-16. Їхня точна кількість офіційно не повідомляється, натомість у мережі кажуть про десяток цих винищувачів. Наскільки це суттєва допомога для нас? Куди ці F-16 можуть бути спрямовані просто зараз?

— Дійсно, озвучуються різні цифри — і шість, і десять. Але все одно це навіть менше однієї ескадрильї. Найімовірніше, на цьому етапі це можна розглядати як часткову компенсацію втрати спроможностей, яких зазнала Україна з різних причин. Отже, не можна казати, що це нічого, але ці кілька літаків допоможуть нам витримати ту різницю у балансах, щоб перевага Росії в авіації не ставала ще більшою.

Які завдання будуть виконувати ці літаки? Наразі ми цього не знаємо. Можливо, це навіть добре, незважаючи на те, що інтерес до F-16 дуже великий. Проте з міркувань безпеки в умовах війни не можна розкривати всю інформацію.

З офіційних повідомлень, які були, з перших офіційних відео можна припустити, що ці літаки оснащені засобами повітряного ураження, ракетами "повітря — повітря" малої дальності з різними головками наведення — радіолокаційними, інфрачервоними, — і системами, які підвищують безпеку самого літака та екіпажу від збиття ворожими ракетами.

Це свідчить про те, що принаймні в тому оснащенні, у якому було продемонстровано, цей літак може застосовуватися для збиття повітряних цілей типу крилатих ракет, "Шахедів", а за умов вмілого застосування та відповідного планування ракета дозволяє збивати цілі на відстані до 70 кілометрів.

При цьому я припускаю, що та інформація, яка була оприлюднена для широкого загалу, могла переслідувати кілька цілей. Одна з них — не допомагати противнику вже на цьому етапі зрозуміти, до чого готуватися.

— Чи можуть F-16 саме в тому комплекті, про який ви сказали, знищувати ворожі літаки? У ВМС повідомили, що на території окупованого Криму залишилося п’ять військових аеродромів, два з яких вже без літаків. Чи припускаєте ви, що F-16 могли б допомагати звільняти Крим?

— На цьому етапі це якщо не нереалістично, то надзвичайно проблематично. Але як ми знаємо, Сили оборони України інтенсивно працюють над знищенням протиповітряної оборони Криму як за допомогою наземних комплексів, так і авіації.

Тому теоретично можна припустити, що в певний момент F-16 зможуть спочатку наблизитися до півострова, а потім виконувати завдання вже над самим півостровом. Але, найімовірніше, це перспектива не сьогоднішня і не завтрашня.

Що стосується технічних спроможностей F-16 збивати літаки, то я вже згадав про повітряні цілі. Такі цілі можуть бути різні, зокрема пілотовані літаки. Тому все залежатиме від того, яким буде озброєння, чи будуть ракети з більшою дальністю, чи буде відповідний супровід таких операцій. Тобто щоб цей літак отримував цілевказівки від іншого джерела, не включаючи свого радара, щоб не виявити себе передчасно. Ще один фактор — насиченість засобами ППО тієї чи іншої ділянки, де буде застосовуватись F-16.

Але F-16 — це літак багатоцільового призначення, для роботи як по наземних цілях, так і в ролі винищувача. Знищення повітряних цілей — це одне з його призначень.

— Наразі не передбачено застосування F-16 на території країни-агресора?

— На мою думку, це найлегше західне обмеження, яке поки ні на що не впливає, тому що, так само, як з Кримом, так само і з територією Росії — посилати туди зараз F-16 було б дуже безрозсудно. Ймовірність того, що F-16 буде там збитий чи уражений, дуже висока. Для таких місій краще застосовувати безпілотні літальні апарати, дрони чи ракети, які в України є. Отже, я вважаю, що до такого обмеження нам треба ставитися абсолютно спокійно.

— З’явилася інформація про те, що Росія потайки вже запустила залізницю з Ростова-на-Дону до Маріуполя. Цією залізницею вже поїхали вантажні вагони з невідомим вмістом. Чи вважаєте ви, що цей крок мав певну цілком конкретну мету? Чи йдеться лише про виконання чергового завдання?

— Мета там абсолютно зрозуміла. Логістика була проблематичною через Крим, особливо після завдання ударів по мосту і по паромній переправі. Отже, тут було досягнуто суто утилітарну ціль.

Про цю залізницю не стало відомо лише вчора. Стало відомо лише про те, що її введено в експлуатацію. Це не було сюрпризом. По цій залізниці завдавалися удари на етапі будівництва, тому логічно припустити, що українські Сили оборони робитимуть усе можливе, аби ця залізниця була щонайменше обмежено придатною.

Я також не виключаю, що під час завдання ударів буде також враховуватися такий нюанс, як можливість завдання шкоди, яка б дозволила швидко відновити цю залізницю і використовувати вже в цілях української оборони.


Тетяна Гайжевська


Джерело:

Олексій Мельник

Співдиректор програм зовнішньої політики та міжнародної безпеки, координатор міжнародних проектів


Народився в 1962 р. в Хмельницькій області. Закінчив Чернігівське вище військове авіаційне училище льотчиків (1984), Інститут іноземних мов міністерства оборони США (1993), Школу командирів ескадрилій Університету військово-повітряних сил США (1994), Курс управління повітряним рухом військово-повітряних сил США (2001), Королівський коледж оборонних наук Великої Британії (2007).

Робота:

1980–2001 р. — служба в Збройних Силах, підполковник запасу, учасник миротворчих операцій ООН (1996, 1997). Остання посада в Збройних Силах України — заступник командира авіаційної бази з льотної підготовки.

2001–2004 р. — Центр Разумкова.

2004–2005 р. — ДП «Укроборонсервіс».

2005–2008 р. — Міністерство оборони України, начальник організаційно-аналітичного управління забезпечення роботи міністра оборони України — перший помічник міністра оборони.

(044) 201-11-95

melnyk@razumkov.org.ua

oleksiy.melnyk