Навіщо потрібно змінювати формат АТО на операцію об’єднаних сил?

28 лютого 2018

Формат АТО слід було змінити, але це все рівно напівкроки, певного роду проміжний етап.

Про це в коментарі "Слову і Ділу" розповів співдиректор програм зовнішньої політики та міжнародної безпеки Центру Разумкова Олексій Мельник, оцінюючи заміну АТО на операцію об’єднаних сил.

"Насправді, зміна формату АТО на операцію об’єднаних сил — це проміжний крок. Це необхідно для того, щоб привести цей формат операції у відповідність до того, що відбувалося щонайменше протягом трьох останніх років. Фактично, Збройні сили виконували основну роль. Основне завдання з управління цією операцією належало ЗСУ, тому що, відповідно до формату АТО, головна відповідальність лягала на антитерористичний центр СБУ, чого фактично не було", — зазначив Мельник.

Це проміжний варіант, який все одно не відповідає вимогам українського законодавства, а саме закону про оборону, підкреслив експерт.

"У цьому законі, який ухвалили, вже більш-менш формалізований стан. РФ названа агресором, але ключові положення українського законодавства не виконуються. Йдеться про статтю Конституції, де прописані обов’язки президента в разі загрози агресії або агресії та закону про оборону", — констатував він.

На його думку, в тому, щоб проводити бойові дії у форматі АТО, була певна логіка на момент, коли він оголошувався, — в середині 2014 року.

Він уточнив, що тоді ще не було повномасштабних бойових дій, хоча ознаки агресії й усі підстави для застосування норм Конституції та закону про оборону вже були.

"Можна обґрунтувати, чому на той час виконувач обов'язків Турчинов вирішив застосувати саме цей формат. Так, були внутрішні та зовнішні фактори. Однак коли почалися бойові дії, були зафіксована участь підрозділів РФ на території України, наприклад, десантники, які заблукали, коли були обстріли артилерії з території РФ. Уже після цього логічних обґрунтувань, чому президент не виконав вимоги КУ та закону про оборону, немає", — додав фахівець.

"Саме відтоді в Україні почалися всі проблеми із застосуванням формату АТО. На жаль, всі наступні спроби привести у відповідність чи внести зміни до законодавства лише погіршували ситуацію", — резюмував Олексій Мельник.


Олексій Мельник

Співдиректор програм зовнішньої політики та міжнародної безпеки, координатор міжнародних проектів


Народився в 1962 р. в Хмельницькій області. Закінчив Чернігівське вище військове авіаційне училище льотчиків (1984), Інститут іноземних мов міністерства оборони США (1993), Школу командирів ескадрилій Університету військово-повітряних сил США (1994), Курс управління повітряним рухом військово-повітряних сил США (2001), Королівський коледж оборонних наук Великої Британії (2007).

Робота:

1980–2001 р. — служба в Збройних Силах, підполковник запасу, учасник миротворчих операцій ООН (1996, 1997). Остання посада в Збройних Силах України — заступник командира авіаційної бази з льотної підготовки.

2001–2004 р. — Центр Разумкова.

2004–2005 р. — ДП «Укроборонсервіс».

2005–2008 р. — Міністерство оборони України, начальник організаційно-аналітичного управління забезпечення роботи міністра оборони України — перший помічник міністра оборони.

(044) 201-11-95

melnyk@razumkov.org.ua

oleksiy.melnyk