Хто командуватиме українськими військами?

01 березня 2018

Поданий президентом законопроект про національну безпеку пропонує призначати міністром оборони цивільних і розділити посаду головнокомандувача Збройних сил з керівником Генштабу.

Що ще пропонує цей проект — в огляді ВВС News Україна.

На прес-конференції Петро Порошенко наголосив, що запропоновані зміни — стратегічні й розроблялися у координації з партнерами по НАТО.

Про Альянс згадується на самому початку документа. Серед фундаментальних інтересів України там вказуються вступ до НАТО і ЄС.

"Це лише декларації мети, що треба робити. Цілі України не мають змінюватися, а всі майбутні програми будуть орієнтоватись на їхнє досягнення", — пояснює ВВС News Україна військовий експерт Центру Разумкова Микола Сунгуровський.

Закопроект пропонує запровадити певні стандарти НАТО, зокрема:

  • ліквідувати вичерпний перелік загроз безпеці (як у старому законі), який уповільнює реакцію на нові загрози;
  • запровадити краще планування на різних рівнях, розробити стратегію кібербезпеки;
  • створити "демократичний цивільний контроль" за сектором безпеки і оборони;
  • призначити цивільного міністра оборони.

Петро Порошенко заявив, що "коливався, але ухвалив рішення, що навіть під час війни ми маємо піти на призначення цивільного міністра".

Цивільним має бути не лише міністр оборони, а і його заступники.

Якщо закон ухвалять, то новий керівник у Міноборони може з'явитися вже з наступного року.

Експерт Микола Сунгуровський відзначає, що "невійськовий" міністр на чолі оборонного відомства — справді практика НАТО, але це є лише одним з елементів цивільного контролю сектору безпеки і оборони.

Водночас пан Сунгуровський нарікає, що контроль в законопроекті виписаний досить умовно і йому бракує незалежності від посадовців.

Наприклад, основні функції цивільного контролю покладені на президента, парламент, уряд, місцеві органи влади та суди. Громадські організації у документі також згадуються, однак принципово нових важелів впливу для них не передбачено.

Загалом військові експерти вітають появу законопроекту, однак прогнозують можливі поправки до нього.

Микола Сунгуровський, наприклад, вважає, що хоча в документі і прописані функції різних структур секторів безпеки, однак чітко не вказується, як вони мають взаємодіяти між собою.


Микола Сунгуровський

Директор військових програм


Народився в 1951 р. в Москві.

Освіта:

Оренбурзьке вище військове зенітне ракетне училище (1972);

Київська академія протиповітряної оборони (1982);

Вища школа підприємництва при Київському інституті народного господарства (1991).

Кандидат технічних наук, старший науковий співробітник, автор понад 100 наукових праць.

Робота:

з 1982 р. — наукова робота (39-й Науково-дослідний інститут бойового застосування військ ППО сухопутних військ, Центральний науково-дослідний інститут МО, Національний центр оборонних технологій і воєнної безпеки, Аналітична служба Апарату РНБО);

з грудня 1999 р. — координатор програм Центру Разумкова;

з лютого 2000 р. — позаштатний консультант Комітету з питань національної безпеки і оборони Верховної Ради України;

з грудня 2006 р. — директор воєнних програм Центру Разумкова.

Полковник запасу, стаж військової служби — 31 рік. Сфери діяльності — системологія, системний аналіз, стратегічне планування, методи аналізу та забезпечення національної безпеки. Остання посада в державних органах — завідувач відділу Аналітичної служби Апарату Ради національної безпеки і оборони України.

(044) 201-11-98

sungurovsky@razumkov.org.ua