25 березня в Азовському морі прикордонники затримали кримське риболовецьке судно «Норд», яке йшло під російським прапором. Судно було відконвойовано в порт Бердянська для перевірки, капітану була вручена підозра у вчиненні кримінального правопорушення за статтею «порушення порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї». Весь екіпаж судна затримали.
Російське зовнішньополітичне відомство порівняло українських прикордонників із сомалійськими піратами. 4 квітня українському повіреному в РФ вручили ноту протесту через арешт судна «Норд». Україна ж у свою чергу наполягає: російські дипломати не мають жодного стосунку до ситуації навколо «Норду». У прес-службі Держприкордонслужби пояснили: арештоване судно під прапором РФ, порт реєстрації якого в анексованому Криму, є українським, члени команди, попередньо, також є громадянами України, і доступ посадових осіб російських дипломатичних установ до нього не передбачено.
МЗС РФ пішло далі обурень і протесту: російська сторона пригрозила Україні відправити свій флот в Азовське море.
Журналіст Юрій Бутусов у Facebook написав, що Росія створює штаб з боротьби з українською прикордонної охороною в Чорному і Азовському морях. «Можливі провокації з затриманням українських суден. Незважаючи на очевидне порушення закону, російська влада захоче для звільнення «Норд» і його екіпажу захопити заручників з нашого боку — РФ так діяла неодноразово, так було і в разі затримання співробітників ФСБ під Херсоном. Так що варто попередити всі українські кораблі», — зауважив він.
Директор воєнних програм Центру Разумкова Микола Сунгуровський в коментарі «Главкому» підтвердив всі ці побоювання. «Відкрита війна ще не почалась, але при тому стані недемаркованих кордонів в Азовському та Чорному морях ймовірність провокацій з боку РФ справді є. Треба бути до них готовими», — зазначив він.
Водночас, відповідаючи на запитання про те, яким чином українські судна могли б захиститися, експерт відповів: «Є лише правова можливість. Якщо зафіксований випадок перехоплення судна біля кордону, і це йде всупереч морському праву, можна говорити про піратство. Перехват обґрунтований лише тоді, коли судно порушує кордон і на території іноземної держави чинить протиправні дії».
Можливості для захисту українських суден і справді дуже обмежені. Власних бойових кораблів у держави немає – хіба що прикордонні судна, в основному ж акваторією Чорного та Азовського морів ходять риболовецькі та торговельні човни. Сподіватися на допомогу американських бойових суден, які періодично з’являються в Чорному та Азовському морях, особливо не доводиться. «Відповідно до Конвенції Монтрьо про Чорноморські проливи одночасно в Чорне море можуть входити кораблі третіх країн певного тоннажу. Тобто – максимум три-п’ять суден на певний час. Такої кількості морських сил, звісно, недостатньо для захисту українських суден. Хіба що вони можуть завадити точечним провокаціям завдяки так званому ефекту присутності», — вважає Сунгуровський.