Плани врегулювання російсько-українського конфлікту: як відрізнити проукраїнські пропозиції від проросійських?

Олексій Мельник, Співдиректор програм зовнішньої політики та міжнародної безпеки Центру Разумкова

Віктор Замятін, Провідний експерт політико-правових програм Центру Разумкова


З огляду на те, що періодично в політикумі та експертному співтоваристві, як вітчизняному, так і зарубіжному, з`являються різні варіанти «планів врегулювання» російсько-українського конфлікту, вважаємо за необхідне запропонувати чіткі базові критерії, які дозволяють відрізнити підходи, що спрямовані на припинення воєнних дій, політичне врегулювання українсько-російського конфлікту, від тих, метою яких є ескалація конфлікту з його подальшою консервацією та «замороженням».

У першій графі — підходи, демонстровані державним керівництвом України, активною частиною українського громадянського суспільства, лідерами найвпливовіших країн світу та міжнародних організацій, експертною спільнотою. Вони вироблені на основі міжнародного права і національного законодавства України, відповідають національним інтересам України та спрямовані на зміцнення європейської і міжнародної безпеки.

В іншій графі — підходи, що найчастіше озвучуються державним керівництвом РФ, а також мас-медіа, політиками, на яких Кремль має вплив. Ці підходи спрямовані на перетворення українсько-російського конфлікту на постійну загрозу для регіональної і міжнародної безпеки і стабільності, а також на максимально можливе ослаблення України як держави і як суб’єкта міжнародного права, що прямо відповідає інтересам нинішнього державного керівництва РФ.

Позиція, спрямована на пошуки реального врегулювання

Позиція, спрямована на послаблення України і створення постійної загрози для міжнародної безпеки

1. Оцінка конфлікту

Війна між Росією та Україною («гібридна війна», воєнний конфлікт)

Громадянський конфлікт на території України між владою та населенням окремих регіонів держави

2. Оцінка позиції РФ в конфлікті

РФ — держава-агресор, сторона конфлікту

Заперечення того, що РФ є стороною конфлікту і бере в ньому як пряму, так і опосередковану участь

3. Оцінка т.зв. ДНР, ЛНР

Терористичні організації, які не мають права представляти населення відповідних територій, не можуть бути стороною переговорів

Представники населення відповідних територій, мають розглядатися як суб`єкти переговорів з Києвом

4. Статус територій, контрольованих ДНР і ЛНР

Території України, які є тимчасово окупованими і не мають іншого правового статусу

Території самопроголошених утворень, які можуть претендувати на автономію чи особливий правовий статус (зокрема, суб’єктів майбутньої української федерації з правом вето стосовно зовнішньої політики держави та деяких інших питань)

5. Пропозиція щодо федералізації України як засобу вирішення конфлікту

Категорично неприйнятна, оскільки є засобом реалізації інтересів Росії на території України, відкритим втручанням в її внутрішні справи та не підтримується переважною більшістю населення країни.

Натомість пропонується державна політика децентралізації (надання більших повноважень і інструментів органам місцевого самоврядування)

Вимога федералізації або автономії самопроголошених утворень як єдиного шляху вирішення конфлікту

Олексій Мельник

Співдиректор програм зовнішньої політики та міжнародної безпеки, координатор міжнародних проектів


Народився в 1962 р. в Хмельницькій області. Закінчив Чернігівське вище військове авіаційне училище льотчиків (1984), Інститут іноземних мов міністерства оборони США (1993), Школу командирів ескадрилій Університету військово-повітряних сил США (1994), Курс управління повітряним рухом військово-повітряних сил США (2001), Королівський коледж оборонних наук Великої Британії (2007).

Робота:

1980–2001 р. — служба в Збройних Силах, підполковник запасу, учасник миротворчих операцій ООН (1996, 1997). Остання посада в Збройних Силах України — заступник командира авіаційної бази з льотної підготовки.

2001–2004 р. — Центр Разумкова.

2004–2005 р. — ДП «Укроборонсервіс».

2005–2008 р. — Міністерство оборони України, начальник організаційно-аналітичного управління забезпечення роботи міністра оборони України — перший помічник міністра оборони.

(044) 201-11-95

melnyk@razumkov.org.ua

oleksiy.melnyk