Засідання ТСК ВР України щодо кризових явищ на енергетичному ринку України

01 вересня 2022

Директор енергетичних та інфраструктурних програм Центру Разумкова В.Омельченко 31 серпня 2022р. взяв участь в засіданні «Тимчасової спеціальної комісії з попереднього розгляду питань щодо порушення законодавства, які призвели до кризових явищ на енергетичному ринку України напередодні та в період збройної агресії РФ проти України» (ТСК). Ця Комісія була створена відповідно до Постанови ВР України №7594.

У засіданні взяли участь: народні депутати-члени ТСК; представники РНБО, НКРЕКП та Міненерго;  голова правління НАК «Нафтогаз України» Ю.Вітренко; генеральний директор ТОВ «Оператор ГТС України» С.Макогон; члени Наглядової ради АТ «Магістральні газопроводи України», представник компанії ТОВ «РГК», представники профільних асоціацій та інші. Усього учасників засідання близько 20 осіб. Засідання проходило під головуванням народного депутата України О.Кучеренка (голова ТСК).

У ході засідання ТСК В.Омельченко, зокрема, підкреслив необхідність термінового подолання управлінської та фінансової кризи напередодні опалювального сезону, що відбуватиметься підчас російської агресії. Також він надав пропозиції щодо визначення пріоритетів у роботі ТСК та виправлення фінансової ситуації в ТОВ «Оператор ГТС України». Водночас, директор Енергетичних та інфраструктурних програм Центру Разумкова запропонував певні організаційні рішення роботи ТСК.


ТСК прийняла наступне рішення:

1. Взяти до уваги інформацію наглядової ради та менеджменту АТ МГУ щодо кризового фінансового стану ТОВ ОГТСУ, невиконання Інвестиційної програми Оператора ГТС на 2020 і 2021 роки, ознак маніпуляцій даними інформаційної платформним щодо небалансів, невиконання керівником ТОВ ОГТСУ рішень наглядової ради АТ МГУ, а також пропозиції наглядової ради звільнити Макогона С.Л. з посади генерального директора ТОВ ОГТСУ;

2. Звернутись до Кабінету Міністрів України щодо виявлених ТСК підстав для невідкладного прийняття організаційно-розпорядчих рішень для відновлення керованості ТОВ ОГТСУ;

3. Звернутись до Кабінету Міністрів України щодо виявлених ТСК підстав для необхідності прийняти рішення про зупинення угоди між ТОВ ОГТСУ та АТ «Укртрансгаз» (Нафтогаз) про відшкодування коригування необхідного доходу;

4. Звернутись до:

  • НКРЕКП з питань дотримання ТОВ ОГТСУ ліцензійних умов та вимог нормативно-правових актів;
  • Державної аудиторської служби України щодо необхідності в межах своїх повноважень терміново перевірити діяльність ТОВ ОГТСУ, зокрема щодо наявних ризиків формування розриву ліквідності та надати оцінку платоспроможності Оператора ГТС.

5. Детальніше дослідити проблемні питання діяльності ТОВ ОГТСУ щодо:

  • реального фінансового стану;
  • достовірності відображення звітності;
  • захисту фінансової стійкості;
  • технічного стану газотранспортної системи України та режимів її роботи;
  • тарифоутворення;
  • визначення та дотримання регуляторної бази активів;
  • здатності інвестувати у критичну газотранспортну інфраструктуру у відповідь на структурні виклики;
  • загроз короткостроковій ліквідності та середньостроковій життєздатності Оператора ГТС, як основи енергетичної безпеки держави.

6. Утворити окремі робочі групи із залученням зовнішніх фахівців для детальнішого дослідження та вирішення основних проблемних питань діяльності Оператора ГТС.

7. Результати проведеного дослідження врахувати при напрацюванні внесення змін до законодавства щодо подолання кризових явищ на ринку природного газу та забезпечення енергетичної безпеки держави в період дії правового режиму воєнного стану в Україні та подальшого відновлення.