Фахова дискусія "Дефекти енергоринку як виклик національній безпеці"

21 травня 2021

Медіа

Разумков Центром 21 травня 2021р. була організована фахова дискусія з актуальних питань енергетики за участю провідних експертів галузі та народних депутатів України. У заході взяли участь народні депутати В. Гриб й Л. Буймистер, керівники ДП «Оператор ринку» Р. Сутченко та ПАТ «Донбасенерго» О. Ларіонов та відомі експерти, заслужені енергетики України — О. Буславець та С. Чех. Від Разумков Центру у дискусії були задіяні директор енергетичних та інфраструктурних програм В. Омельченко (доповідач) та провідний експерт С. Чекунова (модератор).

В. Омельченко виклав головні тези Аналітичної доповіді підготовленої Разумков Центром під назвою «Дефекти енергоринку як виклик національній безпеці». Зокрема, дослідження, що ґрунтувалося на застосуванні математичного апарату, засвідчило низький рівень кореляції між енергетичними ринками України та ЄС. Дана аномалія не може бути пояснена нічим іншим, ніж штучними маніпуляціями саме на українському ринку. Для прикладу, ринки газу в Україні та ЄС мають високу ступінь кореляції.

Дослідження демонструє, що аномально низькі ціни на РДН в Україні некоректно обґрунтовувати виключно сезонним фактором та збільшенням частки ВДЕ, оскільки у сусідніх країнах — Словаччині, Румунії, Польщі та Угорщині такий чинник призвів до зниження цін на 8–11%, у той час як в Україні — до понад 40%. Водночас, погодні умови у цих країнах суттєво не відрізнялися від погодних умов в Україні, а частка ВДЕ у загальному енергобалансі цих країн значно є вищою у порівнянні з Україною — від 12 – до 15% ( в Україні 8%).

Проведений математичний аналіз дає підстави стверджувати, що втрата ліквідності ринку електроенергії має місце через цінові маніпуляції, які були спричинені численними змінами до нормативно-правової бази; суттєвою різницею між цінами в кожному із сегментів; покладанням спеціальних обов’язків; відсутністю ринку допоміжних послуг, зволіканням із запровадження дієвого механізму моніторингу та штрафів.

Усі учасники Фахової дискусії погодилися з наступним: на сьогоднішній день ринок електроенергії України продовжує характеризуватись високою концентрацією, обмеженою конкуренцією та маніпуляціями. Внаслідок цього відбувається дисбаланс, — виробники отримують збитки, а постачальники — надприбутки.

Якщо дефекти ринку не будуть виправлені у найближчі місяці, то слід очікувати зростання ризиків щодо стабільного енергозабезпечення економіки України через швидке зменшення фінансових можливостей у виробників електроенергії та операторів інфраструктури. Також, виникла загроза перспективам інтеграції ОЕС України із ENTSO-E, що може призвести не лише до багатомільярдних втрат вітчизняної економіки, але й до тотальної енергетичної залежності від РФ.

Також, учасниками заходу були сформовані наступні пропозиції щодо стабілізації ситуації на ринку електричної енергії:

1) Заборонити виробникам електроенергії здійснювати продаж без фізичних обсягів виробництва та забезпечення трейдерами фінансових гарантій.

2) Запровадити на РДН клірингові розрахунки. На платформі ДП «Оператора ринку» організувати прозору торгівлю за двосторонніми договорами (ДД) відповідно до положень антимонопольного законодавства. Впровадити стандартні графіки на періоди постачання.

3) Заборонити дискредитацію учасників ринку через встановлення нестандартних умов (обсяги поставок, час проведення аукціонів, тощо).

4) Сформовані конкурентні ціни на ринку ДД на платформі ДП «Оператора ринку» використовувати у якості ринкового цінового індикатора для інших строкових контрактів (форвардів, згодом ф’ючерсів). Відмовитися від ціни РДН, як основного індикатива для ДД.

5) Мінімум удвічі підвищити верхню межу цінової заявки. Встановити нижню межу цінової заявки на РДН на рівні собівартості для генерації до початку ОЗП 21/22.

6) Встановити мінімальну ціну заявки на продаж на ВДР на рівні РДН + 1%;

7) Обмежити імпорт електроенергії з Білорусі та РФ до нуля до кінця ОЗП 2021р.

8) Запровадити системний моніторинг операцій на ринку відповідно до Регламенту 2011/1227/ЄС (Щодо цілісності та прозорості оптового ринку).

9) Обмежити реалізацію в балансуючому сегменті електроенергії, виробленої НАЕК «Енергоатом», до моменту вирівнювання цін для усіх категорій споживачів.

10) Відкоригувати модель ПСО та розробити заходи щодо подальшого її скасування у відповідності до рекомендацій Енергетичного Співтовариства.

11) Переглянути прогнозний енергетичний баланс на 2021р. з урахуванням забезпечення паливом генеруючих підприємств для вчасної організації ремонтної кампанії з метою сталого проходження ОЗП 21/22.