Чи здатен НАК "Нафтогаз України" продовжувати й надалі субсидіювати населення та бізнес?

28 березня 2025

26 березня цього року відбулося засідання профільного енергетичного Комітету ВР України з проблем газового ринку й, зокрема, розглядилося питання наповнення ПСГ до наступного ОЗП та штрафні санкції відносно якості газу. Висновки, що я зробив із цього засідання.

НАК «Нафтогаз України» вже не здатний усіх субсидувати — населення та бізнес. Адже, за умовах дефіциту газу на наступний опалювальний сезон не менше 4 млрд. куб. м, Компанія вимушена буде його покривати через імпорт за високими цінами, а продавати за низькими що регулюються на внутрішньому ринку. Крім того, навіть внутрішні нерегульовані ціни через адміністративні механізми та спотворену модель ринку значно занижені.

Наразі як державні, так і приватні виробники електричної енергії отримують газ за пільговою ціною за ціною не вище 13750 грн за 1000 м3 без ПДВ. При переході на ринкові механізми ціна газу для них зросте до ринкових 16600 грн за тисячу м3 (без ПДВ), що підвищить собівартість електроенергії. В такому випадку собівартість виробництва електроенергії з газу зросте з 3000–3500 грн МВ/год до 5000–5600 грн.

Скасування пільгових цін на газ для виробників електроенергії не призведе до їх зупинки. Їх рентабельність можна зберегти шляхом зміни або відміни цінових обмежень на електроенергію. В іншому випадку забезпечити стабільність цін для населення буде неможливо, адже всі державні компанії мають першочергово забезпечувати газом потреби населення та підприємств теплокомуненерго. Це стосується і націоналізованої Укрнафти, яка свій газ має продавати НАК «Нафтогаз України» для забезпечення населення також.

Також важливо вирішити проблему штрафних санкцій, що були накладені на газовидобувні компанії у зв'язку неможливістю на 100% забезпечити якість виробленого газу внаслідок знищення або серйозного пошкодження відповідного обладнання ворожими ракетами та дронами.

Український газовидобуток втратив через російський терор до 40% виробництва газу що ставить державні та приватні компанії у надзвичайно скрутні економічні умови роботи. Штрафні санкції за якість газу у цій ситуації тільки підливають бензин у багаття фінансової кризи галузі. Тому, доцільно їх відмінити на період відновлення обладнання за умов некритичного відхилення якості газу від стандартних параметрів.

Володимир Омельченко

Директор енергетичних програм


Народився в 1967 р. в Києві.

Освіта:

Київський політехнічний інститут, факультет хімічного машинобудування (1992).

Автор понад 50 наукових і публіцистичних праць. Брав участь у розробці та здійсненні міжнародних енергетичних проектів та наукових дослідженнях міжнародної енергетичної політики.

Робота:

У 1992–1996 р. працював на різних посадах в галузі машинобудування;

1997–1998 — головний фахівець відділу нафтової, газової та нафтопереробної промисловості міністерства економіки України;

1998–2003 — НАК «Нафтогаз України», очолював напрям транспорту нафти;

2004–2007 — головний консультант Національного інституту проблем міжнародної безпеки РНБО України;

з лютого 2007 р. — експерт Центру Разумкова, з 2013 року — директор енергетичних програм.

(044) 206-85-02

omelchenko@razumkov.org.ua

volodymyr.omelchenko