Знайдено консенсус із механізму підтримки розвитку сектора ВДЕ

30 січня 2025

У середу 29 січня 2025р. відбулася робоча нарада в НКРЕКП. Там обговорювали дорожню карту щодо виокремлення з тарифу ОСП надбавки з підтримки галузі ВДЕ. Насправді майже всі учасники зустрічі, зокрема й Регулятор, зійшлися з думкою, що в умовах війни кардинальна зміна механізму підтримки підприємств відновлюваної енергетики є неприпустимою. Як з точки зору збереження стабільності роботи ринку, так й інвестиційної привабливості.

Я зі свого боку зазначив, що, дійсно, для ОСП це не притаманна функція забезпечувати розвиток ВДЕ за рахунок тарифу на передачу. Але підкреслив, що перехід до нових механізмів має бути збалансованим і поступовим, як зазначено в дорожній карті.

Тому учасники підтримали вже прописані в дорожній карті заходи, які передбачають, що виокремлення надбавки з ВДЕ з тарифу на передачу «Укренерго» буде здійснена з 2030 року. Це питання постійно знаходиться на контролі в USAID та Секретаріату Енергетичного Співтовариства, які займаються гармонізацією українського енергетичного законодавства, регуляторних рішень з європейськими.

Секретаріат цього разу не пропонував зміни саме в механізм підтримки, але виніс для дискусії питання виокремлення обсягу підтримки в окремий рядок в платіжці. Разом з цим, вони запропонували почати процес виокремлення з тарифу «Укренерго» надбавки для нових проєктів в секторі зеленої енергетики. Це викликало дискусію в учасників наради, оскільки такий підхід може вносити непорозуміння щодо підтримки галузі ВДЕ для платників тарифу на передачу, тобто промисловості, і може погіршити платіжну дисципліну. В гіршому випадку – до судових спорів і колапсу платежів.

Окрім того, ідея про зміни механізму підтримки для нових об’єктів ВДЕ була озвучена вперше і стала сюрпризом для багатьох. Зокрема, й тому, що у разі її запровадження в 2025р. ставиться під загрозу проведення запланованих на цей рік зелених аукціонів, бо потенційні інвестори розраховували бізнес модель під одні умови, а тут можливі серйозні зміни. 

Очевидно, що навіть на такі зміни для нових проєктів треба перехідний період і вони мають бути впроваджені не раніше ніж через 1-2 роки  для того, щоб вони були перераховані та підготовлені до роботи за нових обставин.

Вважаю, що чинна редакція дорожньої карти має бути затверджена та працювати на стабільність розвитку сектору ВДЕ. Адже відсутність передбачуваності ніяким чином не покращує інвестиційний клімат в енергетиці.

Водночас, хотів би відзначити USAID та Секретаріат Енергетичного Співтовариства за глибокий аналіз проблем механізму підтримки сектору ВДЕ та їх пропозиції із його вдосконалення. Вважаю, що подальша співпраця НКРЕКП, профільних асоціацій, експертів NGO та USAID Секретаріату має тільки посилюватися з метою зростання інвестицій у зелену енергетику України.         

Володимир Омельченко

Директор енергетичних програм


Народився в 1967 р. в Києві.

Освіта:

Київський політехнічний інститут, факультет хімічного машинобудування (1992).

Автор понад 50 наукових і публіцистичних праць. Брав участь у розробці та здійсненні міжнародних енергетичних проектів та наукових дослідженнях міжнародної енергетичної політики.

Робота:

У 1992–1996 р. працював на різних посадах в галузі машинобудування;

1997–1998 — головний фахівець відділу нафтової, газової та нафтопереробної промисловості міністерства економіки України;

1998–2003 — НАК «Нафтогаз України», очолював напрям транспорту нафти;

2004–2007 — головний консультант Національного інституту проблем міжнародної безпеки РНБО України;

з лютого 2007 р. — експерт Центру Разумкова, з 2013 року — директор енергетичних програм.

(044) 206-85-02

omelchenko@razumkov.org.ua

volodymyr.omelchenko