Визнання територій ОРДЛО окупованими: Донбас на відкуп РФ чи шлях до деокупації

13 березня 2017

Суть закону про визнання непідконтрольних територій окупованими — чітке визначення статусу ОРДЛО та системи відносин з окупаційною владою на основі міжнародних норм і правил, зокрема Женевської конвенції 1949 року.

Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповів співдиректор програм зовнішньої політики та міжнародної безпеки Центру Разумкова Михайло Пашков, оцінюючи заяву голови представництва ЄС в Україні про те, що окремі райони Донецької та Луганської областей не мають вважатися окупованими.

«ЄС побоюється цього кроку, тому що правовий характер у ситуації буде інший. Україні потрібно домогтися, щоб світ визнав РФ стороною конфлікту, а не посередником. У нинішній ситуації Україні необхідно піти на крок самовизначення. Статус неконтрольованої території викликає дуже багато проблем і конфліктів. Вони вже яскраво позначилися на блокаді Донбасу», — констатував Пашков.

Вже очевидно, наполіг він, що РФ не піде просто так, адже ситуація набула затяжного характеру. Єдиний вихід — це заморожування, тому Україні вже давно пора визначиться з цією територію. Статус неконтрольованої території не має правового значення й взагалі ніяк не визначає ту ситуацію, що склалася в ОРДЛО.

Визнання окремих районів Донбасу окупованими аж ніяк не означає, що Україна відгороджується від Донбасу та віддає їх на відкуп РФ.

«Це боротьба за свої території та за їх звільнення. Путін уже визнав «документи» ОРДЛО, так зване зовнішнє управління на українських підприємствах, обіг російської валюти, війська РФ. На підставі цих фактів Україні вже час визначитися зі статусом цих територій», — вважає експерт.

Проблема в тому, додав він, що до самого внесеного законопроекту є претензії. За його словами, основний момент полягає в тому, що закон об'єднує Крим та ОРДЛО.

Другий важливий крок, на його думку, який могла зробити Україна, — запровадження часткового військового стану на цих територіях.

«Це змінило б правовий статус. Питань, чому ЄС не може запровадити санкції проти РФ, не було б. Проблема в тому, що статус ОРДЛО не визначений», — уточнив фахівець.
У цій ситуації нам потрібно робити якісь кроки у відповідь на дії Кремля, тому що вже можна припускати, що ситуація розгорнеться за абхазьким сценарієм.

«У контексті «паспортів» і судових слухань у Гаазі це був би адекватний крок з боку України, який би в ЄС прийняли. Зручно залишатися в ситуації невизначеності, вважаючи території непідконтрольними, але рано чи пізно вирішувати щось доведеться. Краще це робити раніше», — резюмував Михайло Пашков.

Нагадаємо, законопроект про визнання непідконтрольних територій окупованими був зареєстрований у Верховній Раді в липні 2016 року.

Два роки тому Президент України Петро Порошенко запевнив, що не надаватиме спеціальних статусів окремим регіонам України.


Михайло Пашков

Співдиректор програм зовнішньої політики та міжнародної безпеки


Народився в 1958 р. в Рославлі Смоленської області.

Освіта:

  • Смоленський педагогічний інститут, факультет російської мови та літератури (1979);
  • Московський інститут молоді, факультет журналістики (1986);
  • Київський інститут політології і соціального управління (1991).
  • Кандидат філософських наук, автор понад 50 наукових праць.

Робота:

  • Протягом 1979–1989 р. працював на різних посадах у районних, обласних та республіканських газетах Росії та Молдови;
  • в 1991–1994 р. — в наукових закладах Національної академії наук України;
  • в 1994–1998 р. — на дипломатичній роботі в посольстві України в Російській Федерації;
  • з грудня 1999 р. — провідний експерт Центру Разумкова;
  • з лютого 2010 р. — директор міжнародних програм.

Має дипломатичний ранг першого секретаря. Остання посада в державних органах — головний консультант Аналітичної служби Апарату РНБО України; 

(044) 206-85-08

pashkov@razumkov.org.ua