Український ринок нафтопродуктів, наразі, більше ніж на 85% залежить від імпорту, оскільки ключовий нафтопереробний завод — Кременчуцький НПЗ, був зруйнований російськими ракетами ще напочатку військової авантюри Кремля у березні 2022р.
В останні тижні спостерігається помітне зниження цін на нафту на світових біржах. Так, якщо 28 вересня ц.р. вона досягла позначки у 107 доларів за 1 барель (Brent), то 7 грудня ціна на нафту знизилася до 76 доларів за 1 барель або на 28%. Упродовж багаторічних спостережень встановилася певна тенденція — коли ціни на світових біржах зростають, то це відразу знаходить своє відображення на цінниках українських АЗС. Й навпаки — коли вони знижуються на біржах, то на бензоколонках ще довгий час зберігаються попередні цифри або вони доволі неквапливо знижуються.
Не була виключенням й актуальна на сьогодні цінова динаміка на АЗС України, оскільки реакція на них на зміну міжнародної кон’юнктури є занадто інерційною. Це пояснюється з одного боку, певною координацією дій найбільших мереж, а з іншого — вже традиційним недоглядом Антимонопольного комітету.
Проте, не дивлячись на вказані негативні для споживачів фактори, слід прогнозувати подальше зниження середньозважених цін бензину та дизпалива до кінця грудня із 54 до 50–52 грн. за літр, а скрапленого газу із 36 до 28–30 грн. за літр. Водночас, слід враховувати чинник зниження сезонного попиту та поступового падіння напруги пов’язаною із проблемою польсько-українського кордону, що значно сильніше зачепила поставки автогазу порівняно із дизпаливом та бензином, однак даний фактор також не слід перебільшувати, адже із 31 міждержавних прикордонних переходів між ЄС та Україною блокувалося не більше 6 (між Україною та Польщею усього 9 переходів). При цьому, газовози блокувалися далеко не на 100%.