Технічний стан української ГТС: розслаблятися не можна

17 вересня 2020

Аварія на магістральному газопроводі "КЗУ-1" показала, що українська ГТС має слабкі місця. Хоча оператор української ГТС стверджує, що інвестує кошти у модернізацію, експерти попереджають — розслаблятися не можна.

Розгерметизація магістрального газопроводу "Київ-Захід України-1" (КЗУ-1), яка сталася вівторок, 15 вересня, у Київській області біля селища Чабани, поставила закономірне питання про технічний стан газотранспортної системи України (ГТС).

ТОВ "Оператор ГТС України" — державна компанія, яка з минулого року управляє всіма магістральними газопроводами — запевнила, що цей газогін використовується для транспортування газу від газовидобувних підприємств в східних областях до підземних газосховищ в західному регіоні України. "Жертв та потерпілих немає. Постачання газу для споживачів організовано через інші газогони. Ця ситуація жодним чином не впливає на транзит газу до країн ЄС", — йшлося у офіційному повідомленні пресслужби компанії.

… Інвестиційний план компанії до 2029 року передбачає інвестиції в розмірі 42 мільярди гривень в капітальну реконструкцію компресорних станцій, які будуть задіяні в разі відсутності транзиту російського газу через українську ГТС. Директор компанії "Оператор ГТС України" відзначає, що тариф на транспортування газу, затверджений Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), дозволяє проводити поточні ремонтні роботи та капітальну реконструкцію ГТС.

Директор енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко наголошує, що гонитва за прибутками не може виходити на перший план компанії, оскільки українська ГТС була збудована у період з 30-х до 90-х років минулого століття. "Хоча українська ГТС зараз у задовільному стані, але розслаблятися і заспокоюватися не варто. Головне завдання "Оператора ГТС України" — не комерція, а підтримання в технічній справності системи магістральних газопроводів, оскільки, без виявлення вже зараз слабких місць, система газопроводів  дуже швидко перейде у аварійний стан", — вважає експерт.

Омельченко переконаний, що наразі компанії потрібно провести масштабну внутрішньо-трубну діагностику та капітальну реконструкцію найбільш критично зношених  ділянок української ГТС. Він наголошує, що внутрішньо-трубної діагностики на стан зношеності магістральних газових труб всередині не робилося останніх п'ять років, і це може зіграти "злий жарт" з українською ГТС. При цьому експерт відзначає, що українська ГТС є однією з найманевреніших у Європі через розгалужену систему газорозподільних станцій, завдяки яким можна в оперативному режимі перекривати газопровід для ремонту або усунення аварій, а газ пустити через інші маршрути.


Джерело:

Володимир Омельченко

Директор енергетичних програм


Народився в 1967 р. в Києві.

Освіта:

Київський політехнічний інститут, факультет хімічного машинобудування (1992).

Автор понад 50 наукових і публіцистичних праць. Брав участь у розробці та здійсненні міжнародних енергетичних проектів та наукових дослідженнях міжнародної енергетичної політики.

Робота:

У 1992–1996 р. працював на різних посадах в галузі машинобудування;

1997–1998 — головний фахівець відділу нафтової, газової та нафтопереробної промисловості міністерства економіки України;

1998–2003 — НАК «Нафтогаз України», очолював напрям транспорту нафти;

2004–2007 — головний консультант Національного інституту проблем міжнародної безпеки РНБО України;

з лютого 2007 р. — експерт Центру Разумкова, з 2013 року — директор енергетичних програм.

(044) 206-85-02

omelchenko@razumkov.org.ua

volodymyr.omelchenko