Що таке СВАМ. CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) – це механізм прикордонного вуглецевого регулювання Європейського Союзу, спрямований на запровадження оподаткування викидів вуглецю на імпорт товарів у ЄС з країн, де не вживаються аналогічні заходи для зменшення викидів.
Для чого ЄС впроваджує цей механізм. Формально для стимулювання зменшення глобальних викидів вуглецю, а також створення рівних умов для європейських виробників, які підпорядковуються жорстким екологічним законам Насправді ж, уряди країн ЄС усвідомлюють, що їх промисловість із кожним роком втрачає свою конкурентоспроможність порівняно із промисловістю Китаю, Індії, ПАР, В’єтнаму та іншими країнами через вартісний зелений перехід, високі зарплати та соціальні стандарти. Якщо США відкрито підвищують імпортні мита для підтримки своєї економіки, що порушує правила світової торгівлі й призводить до дзеркальної реакції, то ЄС робить теж саме, але діє мудріше – через боротьбу із парниковими викидами застосовуючи СВАМ.
CBAM створює найбільшу загрозу втрати конкурентоспроможності для виробників чавуну та сталі, що складають 93% експорту України, який підпадає під дію цього механізму з 1 січня 2026р. Для вітчизняної енергетики цей показник складає начебто й невелику величину на першому етапі – усього два відсотки, але з відновленням енергетичної інфраструктури у повоєнний період цей показник може значно зрости. У цьому контексті, слід зазначити, що експорт електроенергії відіграє не тільки виключно комерційну роль, але також має значення для збалансування всієї енергосистеми в умовах гострого дефіциту балансуючих потужностей та відсутності систем накопичування енергії.
Якщо не відтермінувати запровадження СВАМ, то ВВП України зменшиться на 4,8%. Експорт товарів до ЄС упаде на 7,8%, індекс продукції переробної промисловості — на 13,1%. Податкові надходження скоротяться на 2,8 млрд дол. США. Внаслідок скорочення ділової активності буде втрачено близько 73,1 тис. робочих місць та до 3 млрд. дол. США податкових надходжень. В першу чергу, це негативно вплине на спроможність повоєнної економіки до самофінансування оборони та темпи відновлення.
Нажаль, уряд ще дотепер недооцінює загрозу СВАМ для української економіки й немає переговорної стратегії із ЄС з цієї проблеми. Так, ведуться окремі розмови на рівні окремих представників Уряду із Брюсселем, але цього явно недостатньо. Позиція, що СВАМ є питанням головним чином Міндовкілля є очевидною короткозорістю. Також треба розуміти, що переговори із євроінтеграції та узгодження щодо відтермінування СВАМ є дещо різними процесами, останнє більше торкається торгівельних відносин Україна-ЄС
Що робити. На вищому урядовому рівні організувати системну роботу із опорою на Статтю 30.7 Регуляції (EU) 2023/956 Європейського парламенту та Ради ЄС від 10.05.2023, що запроваджує СВАМ. Тім лідером цього процесу, на мій погляд, повинно стати Мінекономіки. Російське вторгнення, перебуваючи поза контролем України, спричинило значні руйнівні наслідки для економічної та промислової інфраструктури, що повністю відповідає умовам застосування Статті.