На засіданні НКРЕКП 16 червня ц.р. прийнято рішення щодо підняття прайс-кепів на ринку «на добу наперед» (РДН) та внутрішньодобовому ринку (ВДР) в торговій зоні Об’єднаної енергетичної системи України на денні години — з 2048 грн/МВт-год до 2656 грн/МВт-год або на 30%, та на нічні години з 1229 грн/МВт-год до 1244 грн/МВт-год або на 12%. Це рішення вступе в силу з 18 червня 2021р.
Подібне рішення є недостатнім для врегулювання кризової ситуації на ринку е/е України, коли ціни на ньому, наприклад, у травні ц.р. були удвічі меншими порівняно із цінами на ринках суміжних країн — Польщі, Словаччини, Угорщини та Румунії й не покривали в Україні витрати жодного з видів генерації.
Прайс-кепи є адміністративним втручанням в ринок, наявність цього інструменту суперечить практиці ЄС. В країнах ЄС вони мають форму технічних обмежень на рівні 3000 євро/МВт й це є одним із проявів лібералізації ринку: надання можливості ринку визначати ціну на ресурс через механізм попиту і споживання. Водночас, втручання в країнах ЄС регулятора є мінімальним.
Секретаріат Енергетичного Співтовариства, називає однією з основних проблем, які потребують вирішення на ринку електроенергії України відмову від встановлення граничних цін. Але замість цього НКРЕКП планує прийняти Нову Методику встановлення граничних цін на ринку «на добу наперед».
Відповідно до проекту Методики пропонується встановити максимальні ціни на оптовому ринку на електроенергію в Україні на рівні цін, які були у 2020р в Європі під час пандемії COVID-19. Проект Методики передбачає можливість безстрокового фіксування локального низького прайс-кепа (у 100 разів нижче рівня цінових обмежень в Європі).
Насправді, вадою існуючого ринку електроенергії є не тільки Методологія з визначення прайс-кепів, а також системні маніпуляції в результаті яких формується від’ємне сальдо — торгівля обсягами електроенергії, які не мають підтверджених фізичних джерел походження («торгівля повітрям»). Отже, рецепт вирішення кризової ситуації на ринку е/е лежить у площині врегулювання проблем прайс-кепів та «торгівлі повітрям» через імплементацію Україною законодавства відповідно до положень Договору про приєднання до Енергетичного Співтовариства.