Енергетична політика Саудівської Аравії у світлі останніх переговорів із США

18 липня 2022

У деяких ЗМІ достатньо некоректно інтерпретуються результати переговорів 15 липня 2022р. щодо енергетичних питань у Джидді між президентом США Джо Байденом та наслідним принцом Саудівської Аравії Мухаммадом ібн Салманом. Насамперед, це торкається домовленостей відносно нарощування видобутку нафти Саудівською Аравією.

Саудівська Аравія не надавала жодних обіцянок збільшити видобуток нафти на 50 відсотків, як це говориться у певних ЗМІ. Водночас, її офіційні представники підкреслили, що їх країна зацікавлена у збереженні стабільної ситуації на світовому ринку нафти й у разі її дестабілізації готова реагувати відповідним чином. Тобто, через зростання своєї квоти у рамках ОПЕК+ за погодженням з іншими членами цього картелю. Однак, на сьогодні, такої потреби не існує, оскільки добова пропозиція нафти на світових ринках перевищує попит на 1 млн. барелів.

Натомість, Саудівська Аравія висловила свою готовність збільшити технічні можливості добового видобутку у 2027р. до 13 млн. барелів із нинішніх 12 млн. барелів.  На сьогодні, видобуток цією країною становить близько 11 млн. барелів/добу й Саудівська Аравія за цим показником є світовим лідером.         

Отже, наразі, не правильно проводити паралелі із ситуацією, що спостерігалась у 1980-х роках, коли адміністрації тодішнього президента США Р.Рейгана вдалося переконати керівництво Саудівської Аравії значно наростити видобуток нафти упродовж незначного проміжку часу. Це послугувало однією із причин обвалу світових цін на нафту й посприяло краху СРСР. У даний час, на такі дії Королівства стосовно РФ  важко  розраховувати через обмежені технологічні можливості Саудівської Аравії та відсутність її значного економічного інтересу до цього, а також внаслідок ускладнення відносин між США та Саудівської Аравії після вбивства у 2018р. саудівцями опозиційного журналіста ДжамалаХашокджі.

Також, слід враховували, що за період охолодження відносин між цими країнами у 2018–2022рр. істотним чином посилилися зовнішньоекономічні та політичні зв’язки Саудівської Аравії з Китаєм та РФ. Збільшення удвічі поставок російського мазуту у другому кварталі 2022р. на електростанції в Саудівській Аравії є нагальним свідченням збереження особливих відносин між Ер-Ріядом та Москвою попри російську агресію проти України.                 

В останні роки Саудівська Аравія стала здійснювати енергетичну політику щодо зниження значення нафтовидобувної галузі у власній економіці шляхом обрання стратегічного курсу на розвиток «зеленої енергетики». Країна висунула Зелену ініціативу на Близькому Сході та приєдналася до Паризької Кліматичної Угоди, взяла міжнародні зобов’язання стосовно скорочення викидів метану. Водночас, Саудівська Аравія являється одним із засновником екологічної організації Net-Zero Producers Forum та ставить за мету досягнути до 2030р. частки  ВДЕ у 50% в своєму енергетичному балансі.          

Тобто, зараз, не існує жодних передумов для того, що Саудівська Аравія займатиметься збільшенням видобутку нафти до рівня, який міг би обвалити ціни на ринку нафти на 30–40% від поточного рівня. Але, незважаючи на це, країна ще досить довгий час залишатиметься впливовим гравцем здатним впливати певним чином на нафтові ціни. Виходячи із вищесказаного, не варто очікувати економічний колапс РФ через дії Ер-Ріяду. Набагато впливовішими факторами впливу на світовий ринок нафти є нафтове ембарго ЄС,  макроекономічна політика ФРС США та загроза світової рецесії.                 

Володимир Омельченко

Директор енергетичних програм


Народився в 1967 р. в Києві.

Освіта:

Київський політехнічний інститут, факультет хімічного машинобудування (1992).

Автор понад 50 наукових і публіцистичних праць. Брав участь у розробці та здійсненні міжнародних енергетичних проектів та наукових дослідженнях міжнародної енергетичної політики.

Робота:

У 1992–1996 р. працював на різних посадах в галузі машинобудування;

1997–1998 — головний фахівець відділу нафтової, газової та нафтопереробної промисловості міністерства економіки України;

1998–2003 — НАК «Нафтогаз України», очолював напрям транспорту нафти;

2004–2007 — головний консультант Національного інституту проблем міжнародної безпеки РНБО України;

з лютого 2007 р. — експерт Центру Разумкова, з 2013 року — директор енергетичних програм.

(044) 206-85-02

omelchenko@razumkov.org.ua

volodymyr.omelchenko