Через агресію РФ плани України із декарбонізації опинилися під загрозою

20 квітня 2022

На Паризькому кліматичному саміті у Глазго (COP26) Україна взяла на себе зобов’язання зі скорочення викидів парникових газів на 65% до 2030р. порівняно із 1990р. Ця стратегія, що відображена у Другому національному визначеному внеску (НВВ2), є однією із самих амбіційних серед усіх країн світу.

Одна із основних ролей у виконанні НВВ2 відводиться розвитку генерації з відновлених джерел енергії (ВДЕ). Проте, з початку російського вторгнення цей пріоритетний елемент декарбонізації економіки зазнав колосальних втрат. Понад 60% усіх потужностей ВДЕ сконцентровані у зоні бойових дій — на Півдні та Південному-Сході країни.

Внаслідок руйнації обладнання Сонячних електростанцій (СЕС) та ліній передач, близько 40% СЕС, що розташовані у даному регіоні або зупинили свою роботу або працюють із значними обмеженнями. З тих же причин, за даними Вітроенергетичної асоціації зупинена робота близько 70% потужностей усіх вітроелектростанцій (ВЕС). Крім того, постраждало до 20% об’єктів біоенергетики, що розташовані більш рівномірно по території України порівняно із СЕС та ВЕС, тому й зазнали менших пошкоджень.

Отже, із 9,7 ГВт встановлених потужностей зеленої енергетики — до 50% відсотків або вимушено не працюють або знаходяться у зоні підвищеного ризику руйнування через бойові дії та тимчасову окупацію окремих територій на Донбасі та Півдні України. Ситуація для інвесторів у ВДЕ також тільки погіршується з причини нового порядку розрахунків Гарпоку, що був запроваджений наказом Міненерго від 28 березня 2022р. №140. Згідно з ним, застосовуються обмеження розподілу коштів від середньозваженого зеленого тарифу — 15% для СЕС, 16% для ВЕС та 60% для станцій на біомасі.

Таким чином, слід констатувати, що у результаті російської агресії та деградації системи розрахунків із зеленою генерацію бізнес, що пов’язаний із розвитком ВДЕ втратив будь, який комерційний сенс, а це означає, що досягнення Україною кліматичних цілей може бути досягнуто виключно завдяки суттєвому падінню промислового виробництва.

Однак, такий економічний профіль не може бути прийнятним у рамках соціально-економічних планів держави. Тобто, подальший розвиток процесу декарбонізації економіки до моменту післявоєнного відновлення країни без допомоги міжнародних фінансових організацій та інвестиційних фондів ЄС не уявляється можливим.

Володимир Омельченко

Директор енергетичних програм


Народився в 1967 р. в Києві.

Освіта:

Київський політехнічний інститут, факультет хімічного машинобудування (1992).

Автор понад 50 наукових і публіцистичних праць. Брав участь у розробці та здійсненні міжнародних енергетичних проектів та наукових дослідженнях міжнародної енергетичної політики.

Робота:

У 1992–1996 р. працював на різних посадах в галузі машинобудування;

1997–1998 — головний фахівець відділу нафтової, газової та нафтопереробної промисловості міністерства економіки України;

1998–2003 — НАК «Нафтогаз України», очолював напрям транспорту нафти;

2004–2007 — головний консультант Національного інституту проблем міжнародної безпеки РНБО України;

з лютого 2007 р. — експерт Центру Разумкова, з 2013 року — директор енергетичних програм.

(044) 206-85-02

omelchenko@razumkov.org.ua

volodymyr.omelchenko