Деякі думки на захист добового балансування ринку газу

Минулого тижня екс-член НКРЕКП пан Юрій Голяк, опублікував своє бачення ситуації навколо впровадження процедури добового балансування Саме це спонукало на викладення деяких думок з цього приводу.

Реакція ринку

Перш за все, слід зазначити, що наголоси про начебто обурення учасників ринку в запроваджені добового балансування в редакції Кодексу ГТС, не відповідають дійсності. Навпаки, всі учасники ринку, трейдери, постачальники, великі споживачі, розподільні компанії, власники торгових майданчиків (бірж), в один голос наголошують на необхідності запровадження з 1 серпня 2018 року добового балансування, як того вимагає Кодекс ГТС.

Первинна редакція Кодексу

Позиція, що первинна редакція Кодексу ГТС яка була прийнята в 2016 році мала велику критику та прийнята з порушеннями регламенту, викликає велике здивування, оскільки ця редакція Кодексу ГТС з першого по останнє слово була розроблена саме Укртрансгазом. Ця редакція і була затверджена Регулятором. Якихось серйозних суперечок між учасниками ринку під час формування Кодексу ГТС в редакції Укртрансгазу, на моїй пам’яті не було.

Інтереси учасників ринку

Рекомендації, що при затверджені Кодексу ГТС, Регулятор має виходити з інтересів усіх учасників ринку, потрібно переадресувати самому автору, оскільки опублікувавши свою позицію він скоріш за все ґрунтувався лише на доводах одного суб’єкта, і напевно, не врахував думку більшої частини учасників ринку, які щонайменш півроку публічно вимагають запровадити діючу редакцію Кодексу ГТС, яка передбачає добове балансування.

Професійний рівень Регулятора

Твердження про те, що начебто Регулятор не має професійних фахівців для написання нормативних документів, викликає здивування, оскільки автор не один місяць пропрацював в НКРЕКП, і пліч-о-пліч з іншими працівниками готував проекти нормативних документів, за які потім голосував як член НКРЕКП.

Інформація про споживання

З набуттям чинності першої редакції Кодексу ГТС, а саме з 2016 року, усі облгази без виключення щомісяця звітують перед Укртрансгаз про споживання газу кожним споживачем, який є юридичною особою або фізичною особою-підприємцем. Лише по категорії побутових споживачів надається загальна цифра. Водночас, облгази могли надавати обсяги споживання газу і по кожному побутовому споживачу, але їх в державі 13 мільйонів, а тому таку кількість даних, використовуючи лише програму Excel, Укртрансгаз не в змозі обробити. Саме для усунення цього недоліку, в оновленому Кодексі ГТС передбачено уведення в експлуатацію інформаційної платформи Укртрансгазу та обов’язок облгазів розпочати передачу даних про споживання газу і по кожному побутовому споживачу.

Втрати газу в газорозподільних системах

Щодо обсягів закладених втрат в газорозподільних системах у тарифах на розподіл, то ці обсяги коливаються в межах нормативних втрат. Натомість розбаланси, які виникають по виробниках теплової енергії і де-факто є їх фактичним споживанням газу, ні коли не включалися до тарифів операторів газорозподільних систем.

Ціна газу

Саме редакція Кодексу ГТС в якій запроваджується добове балансування зменшує щонайменше вдвічі фінансове навантаження на постачальників, а це є запорукою зменшення їх ціни для споживачів, та дозволяє споживачу купувати газ протягом місяця більше ніж у одного постачальника.

Підсумок

Впровадження процедури добового балансування має бути здійснено у чіткій відповідності до Регламенту ЄС 715/2009 «Про умови доступу до мереж транспортування природного газу». Питання термінів імплементації процедури добового балансування потребує додаткового вивчення через відсутність в Центрі Разумкова об'єктивної інформації про стан та якість впровадження оператором ГТС диспетчерської платформи та оцінки інших ризиків. Підсумовуючи, хотілось би побажати представникам експертного середовища та учасникам ринку бути більш об’єктивними, вивчати позицію всіх обставин і керуватись лише одним — якнайшвидшим створенням конкурентного й прозорого ринку газу в Україні.


Володимир Омельченко

Директор енергетичних програм


Народився в 1967 р. в Києві.

Освіта:

Київський політехнічний інститут, факультет хімічного машинобудування (1992).

Автор понад 50 наукових і публіцистичних праць. Брав участь у розробці та здійсненні міжнародних енергетичних проектів та наукових дослідженнях міжнародної енергетичної політики.

Робота:

У 1992–1996 р. працював на різних посадах в галузі машинобудування;

1997–1998 — головний фахівець відділу нафтової, газової та нафтопереробної промисловості міністерства економіки України;

1998–2003 — НАК «Нафтогаз України», очолював напрям транспорту нафти;

2004–2007 — головний консультант Національного інституту проблем міжнародної безпеки РНБО України;

з лютого 2007 р. — експерт Центру Разумкова, з 2013 року — директор енергетичних програм.

(044) 206-85-02

omelchenko@razumkov.org.ua

volodymyr.omelchenko