Регулювання цін на енергоресурси в Україні: шанс на вільне ціноутворення

19 березня 2019

Голова правління Нафтогазу України Андрій Коболєв стверджував наприкінці минулого тижня, що оптова ціна газу в Україні у квітні місяці не буде перевищувати ціну газу для населення і теплокомуненерго в рамках виконання спеціальних зобов’язань. Тому він запропонував скасувати механізм виконання спеціальних зобов’язань.

Перша реакція прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана була така: рішення про скасування спеціальних зобов’язань не убезпечує від зростання ціни газу наступного опалювального сезону.

Зважаючи на вищенаведені обставини варто зауважити: якщо дійсно підтвердиться, що оптова ціна за ринковим паритетом не буде перевищувати ціну газу за спеціальними зобов’язаннями, то такою ситуацією потрібно скористатися та скасувати механізм спеціальних зобов’язань, наприклад, з 1 травня і, принаймні, до 1 жовтня поточного року. При цьому варто зняти регулювання на близько 2/3 обсягу ринку газу. Скасування PSO (Public Service Obligations) дасть змогу повністю ліквідувати перехресне субсидіювання та зловживання різницями в цінах і виконати зобов’язання України перед МФВ. Водночас, монополія Нафтогазу у період скасування спеціальних зобов’язань має бути строго контрольованою з боку держави: у цьому контексті Уряд має затвердити регламент за яким Нафтогаз продає трейдерам газ, що звільнено від скасування спеціальних зобов’язань. У період скасування PSO, якщо ситуація на ринку газу спонукатиме до перевищення регламентованої ціни, Кабмін зможе миттєво запровадити механізм PSO. Отже, нинішня ситуація на ринку природного газу дає шанс «обкатки» України вільним ціноутворенням та з’ясування реальної ціни природного газу. Це також забезпечує можливість ліквідувати цінові диспропорції у різних сегментах ринку й багатьох зловживань на їх основі.

Така ж ситуація ймовірно може повторитися і при формуванні нової моделі ринку електричної енергії, оскільки від половини до 2/3 ринку електричної енергії буде також зарегульовано державою і такі споживачі не зможуть вільно вибирати постачальника електроенергії. Але тут, на відміну від ціни природного газу за спеціальними зобов’язаннями, що регулюється Урядом, рішення має бути ухвалено НКРЕКП.

Віктор Логацький

Провідний експерт енергетичних програм


Фахівець в області економіки використання природних ресурсів, інвестиційного менеджменту та корпоративного управління. Має успішний практичний міжнародний і вітчизняний досвід з реструктуризації бізнесу та реорганізації компаній.

Кандидат економічних наук. Понад 20 наукових праць, опублікованих в Україні і за кордоном.

Експерт низки міжнародних проектів і досліджень у сфері економічного обґрунтування будівництва, реконструкції та функціонування об’єктів енергетичної інфраструктури та екології.

Член Робочого комітету «Скраплений природний газ (LNG)» Міжнародного газового союзу (2000–2005 рр.).

Сертифікований інженер-проектувальник.

Працював на керівних посадах провідних вітчизняних та міжнародних нафтогазових та інжинірингових компаній: Укрнафта, Нафтогаз України, ТНК, Хантимансійськнафтогазгеологія, Metso Automation, ILF Consulting Engineers.

У Центрі Разумкова працює з січня 2015 р.

(044) 206-85-02

victor.logatskiy@razumkov.org.ua